Leerkrachten spelen een belangrijke rol bij het aanleren van leesvaardigheden. Leraren dienen leesvaardig en enthousiast voor lezen te zijn om goed leesonderwijs te kunnen geven. Het doel van het...Show moreLeerkrachten spelen een belangrijke rol bij het aanleren van leesvaardigheden. Leraren dienen leesvaardig en enthousiast voor lezen te zijn om goed leesonderwijs te kunnen geven. Het doel van het onderzoek is vast te stellen hoe leesfrequentie van toekomstige leraren samenhangt met leesvaardigheid, woordenschat en online koopintenties van boeken. Aan het onderzoek deden 56 (academische) pabostudenten mee. Participanten vulden een Print Exposure Checklist (PEC) in, een indirecte maat om leesfrequentie te meten. Door een verlanglijst van €50,- samen te stellen op bol.com werden online koopintenties gemeten. Tevens werd de Peabody Picture Vocabulary Task (PPVT) en een lexicale beslissingstaak gebruikt om woordenschat te bepalen en participanten werden gevraagd om een tekst in één minuut hardop voor te lezen om leesvaardigheid te meten. Er kan geconcludeerd worden dat er een significante positieve samenhang is tussen leesfrequentie en receptieve woordenschat, gemeten met de PEC en de PPVT, R2 = .103, b*leesfrequentie= .32, p <.036. Leesfrequentie verklaarde geen significante proportie van woordenschat op basis van woordherkenning en leesvaardigheid. Tevens voorspelt leesfrequentie niet de online koopintenties van boeken. Er is verder onderzoek nodig met een grotere onderzoeksgroep om een betere afspiegeling van de populatie te kunnen maken en zo een beter beeld te kunnen krijgen. Zo kunnen er implicaties kunnen worden gedaan voor het onderwijs voor toekomstige leraren, zodat deze zich bewust worden van het feit dat ze een rolmodel zijn voor leerlingen wat betreft leesgedrag.Show less
In dit onderzoek wordt gekeken of de print exposure checklist (PEC) de woordenschat en de intentie om boeken te kopen onder studenten voorspelt en of hierin verschillen zijn tussen pabo- en hbo...Show moreIn dit onderzoek wordt gekeken of de print exposure checklist (PEC) de woordenschat en de intentie om boeken te kopen onder studenten voorspelt en of hierin verschillen zijn tussen pabo- en hbo-studenten. De steekproef bestond uit 122 studenten, Mleeftijd =20.65 , SDleeftijd = 2.00. De gebruikte instrumenten om de deelvragen te beantwoorden zijn de print exposure checklist om leesfrequentie te meten, een wensenlijst om koopintenties te meten en twee instrumenten om woordenschat te meten; de Peabody Picture Vocabulary Task (PPVT) en een lexicale beslissingstaak. Er is gebleken dat de PEC de koopintentie van boeken voorspelt bij studenten; p = .018, d = .44. Ook voorspelt de PEC de woordenschat gemeten met PPVT; p = .032, b* = -.197 en met de lexicale beslissingstaak; p = .036, b* = .193. Ook bleek dat pabo-studenten een hogere leesfrequentie hebben; p = .009, d= .49, vaker de intentie hebben om boeken te kopen; p = .012 en een hogere woordenschat hebben dan hbo-studenten gemeten met de PPVT; , p = .015, d = -.44 en met de lexicale beslissingstaak; p =.022, d = .3. Concluderend kan gezegd worden dat de PEC de woordenschat en de intentie om boeken te kopen voorspelt en dat pabo-studenten hoger scoren op deze onderdelen dan reguliere hbo-studenten. Er zou nog meer onderzoek naar het leesgedrag van pabo studenten (aankomende leerkrachten) gedaan moeten worden om te kunnen profiteren van deze kennis in het onderwijs.Show less
In dit onderzoek is in kaart gebracht in welke mate de literaire socialisatie en etniciteit van een kind van invloed zijn op de leesfrequentie. De respondenten bestonden uit 120 groep 6 en 7...Show moreIn dit onderzoek is in kaart gebracht in welke mate de literaire socialisatie en etniciteit van een kind van invloed zijn op de leesfrequentie. De respondenten bestonden uit 120 groep 6 en 7 leerlingen van negen tot twaalf jaar oud (M = 10.33, SD = 0.68) en zijn geworven via 13 verschillende basisscholen in Nederland. Middels een online vragenlijst die is opgesteld met het programma Qualtrics is bij de kinderen nagevraagd wat hun leesgedrag is en of zij thuis gestimuleerd worden om te lezen. Deze vragenlijst hebben de kinderen thuis ingevuld. De respondenten zijn opgedeeld in de twee groepen Turks/Marokkaans en Nederlandse kinderen. De resultaten uit dit onderzoek wijzen erop dat de literaire socialisatie van een kind het meest van invloed is op de leesfrequentie ES = 0.19. Verder blijkt dat kinderen van Turks/Marokkaanse afkomst een significant lagere literaire socialisatie hebben dan Nederlandse kinderen ES = 1.06. Dit wijst erop dat de etniciteit minder invloed heeft dan de literaire socialisatie op de leesfrequentie van het kind. Er wordt geadviseerd om naast etniciteit en literaire socialisatie, meerdere factoren tegelijk mee te nemen, zoals leesvaardigheid, leesplezier en schoolse faciliteiten. Zo kan beter in kaart worden gebracht door welke factoren de leesfrequentie precies wordt beïnvloed.Show less
In deze studie is onderzocht of het kopen van boeken invloed heeft op het leesgedrag en of de intentie om boeken te kopen te beïnvloeden is. Hiertoe is onder andere een onderzoek van Rain en Mar ...Show moreIn deze studie is onderzocht of het kopen van boeken invloed heeft op het leesgedrag en of de intentie om boeken te kopen te beïnvloeden is. Hiertoe is onder andere een onderzoek van Rain en Mar (2014) gerepliceerd en uitgebreid met onderzoek naar de invloed van boekpromotie. Rain en Mar (2014) maakten gebruik van een Print Exposure Checklist (PEC), waarmee ze leesfrequentie van participanten konden meten zonder sociaal wenselijke antwoorden uit te lokken. De participanten in de huidige studie, een groep van 122 hbo-studenten, zijn getest op woordenschat (PPVT en lexicale beslissingstaak) en leesvaardigheid. Ook zijn hun koopintenties in kaart gebracht met behulp van een wensenlijstje. Van tevoren werd een deel van de groep blootgesteld aan boekpromotie en het andere deel aan een neutrale conditie. De gemiddelde leeftijd van deze groep was 20.7 jaar en bestond voor 75% uit vrouwen en 25% uit mannen. Resultaten laten zien dat een grotere leesfrequentie een grotere woordenschat en betere leesvaardigheid voorspelt en dat mensen die de intentie hebben boeken te kopen een grotere leesfrequentie hebben (t (116) = -2.39, p = .02). In dit onderzoek had de beïnvloeding met boekpromotie geen effect op de intentie om boeken te kopen (χ2(1) = .68 p = .41). Geconcludeerd kan worden dat het voor zwakke lezers van groot belang is dat hun leesfrequentie wordt vergroot om zo hun leesprestatie te verbeteren, maar dat er nog geen goede manier is gevonden om dit te doen. Hier zal dus meer onderzoek naar gedaan moeten worden.Show less
Achtergrond: De leesfrequentie van de leerlingen uit groep zes en zeven is zorgwekkend. Uit eerder onderzoek blijkt dat de leesfrequentie van kinderen te beïnvloeden is door de fysieke kenmerken...Show moreAchtergrond: De leesfrequentie van de leerlingen uit groep zes en zeven is zorgwekkend. Uit eerder onderzoek blijkt dat de leesfrequentie van kinderen te beïnvloeden is door de fysieke kenmerken van de schoolbibliotheek. Dit is nog niet onderzocht bij leerlingen uit groep zes en zeven. De onderzoeksvraag is ‘Welke fysieke kenmerken van de schoolbibliotheek stimuleren het lezen bij leerlingen tijdens en na schooltijd?’. Methode: Scholen werden telefonisch of via e-mail benaderd voor deelname, waarna de link naar de internetvragenlijst per mail naar de ouders, die toestemming gegeven hebben, verzonden werd. In totaal hebben 105 leerlingen, zowel jongens (n = 43) als meisjes (n = 62), de internetvragenlijst ingevuld. Deze nieuw ontworpen vragenlijst bestond uit vragen over lezen, leesvoorkeuren en de schoolbibliotheek. De leerlingen waren tussen de 9;5 en 12;1 jaar oud. Resultaten: De aanwezigheid van genoeg boeken en zitplekken had geen significante invloed op de leesfrequentie van de leerlingen, maar het cijfer dat de leerlingen toekenden aan de schoolbibliotheek had wel een significante invloed op de leesfrequentie (η2 = .26; 95% CI = [.19, .56]). Uit de kwalitatieve analyse bleek dat de leerlingen vooral de aanwezigheid van nieuwe, leuke boeken in de schoolbibliotheek belangrijk vinden. Een aantal leerlingen vond de aanwezigheid van boeken met een specifiek onderwerp en tafels, stoelen en banken ook belangrijke aspecten van de schoolbibliotheek. Discussie: Of deze aspecten daadwerkelijk een invloed hebben op de leesfrequentie van de leerlingen uit groep zes en zeven moet uit nader kwantitatief onderzoek blijken.Show less