The level of reading skills and the reading motivation are decreasing, causing more and more school-aged children to experience difficulties in reading. When reading in children is difficult, it is...Show moreThe level of reading skills and the reading motivation are decreasing, causing more and more school-aged children to experience difficulties in reading. When reading in children is difficult, it is less fun to do. They will read less often so their reading skills will not improve (negative reading spiral) although reading is an important skill to participate in society and labor market. The current study investigated the effectiveness of two different online reading interventions aimed at improving the reading performance and reading motivation of children with reading difficulties in grade 4/5: the online, individually, guided Universal Intervention of Literacy (UIL) based on explicit direct instruction (EDI) and the Reading Along (RA) reading method based on the guided oral reading method. The interventions differed in instructional approaches. The current study examined whether EDI is needed to improve the reading performance of children with reading difficulties. In addition, it was examined whether the change in reading motivation can be explained by the change in reading achievement, from the reading spiral. The children with reading difficulties, divided into three conditions, received the UIL or RA intervention or no additional reading support (BAU, control group). Reading performance of technical reading and reading motivation were measured before and after the intervention period. The analyses showed that the UIL and RA were effective in improving reading achievement among children with reading difficulties in grade 4/5 after a five-week intervention period. The children who followed the UIL or RA grew equally in reading achievement. This suggests that EDI is not needed to improve reading achievement in children with reading difficulties. In addition, the children in the UIL, RA and BAU condition grew equally in reading motivation. The suggests that the UIL and RA interventions were not effective in improving reading motivation. Finally, no correlation was found between the change in reading achievement and the change on reading motivation. Change in reading motivation cannot be predicted by change in reading performance.Show less
Dit onderzoek richt zich op de vraag “Wat doen leerkrachten in de klassenpraktijk om de leesmotivatie van leerlingen te bevorderen en hoe heeft de eigen houding van de leerkracht ten opzichte van...Show moreDit onderzoek richt zich op de vraag “Wat doen leerkrachten in de klassenpraktijk om de leesmotivatie van leerlingen te bevorderen en hoe heeft de eigen houding van de leerkracht ten opzichte van lezen invloed op het bevorderen van leesmotivatie bij leerlingen?” De studie omvatte 21 participanten. Kwalitatieve gegevens werden verzameld via vier focusgroepen. Uit de focusgroepen blijkt dat leerkrachten een verscheidenheid aan werkvormen gebruiken om leesmotivatie bij leerlingen te bevorderen. In dit onderzoek zijn deze werkvormen naast de Zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci (2000) gelegd. Uit de resultaten bleek dat de basisbehoeften autonomie en competentie vaker genoemd worden dan de basisbehoefte relatie. De mate waarin deze drie basisbehoeften worden vervuld, bepaalt de intrinsieke motivatie van een individu. Daarnaast werd in de focusgroepen gesproken over de eigen houding van de leerkracht ten opzichte van lezen. De meeste participanten in dit onderzoek hebben een positieve attitude ten opzichte van lezen. Vier participanten hebben een negatieve houding ten opzichte van lezen. De meeste participanten stimuleren leerlingen actief om te lezen. Vier participanten stimuleren terughoudend om te lezen. Uit de literatuur blijkt dat een positieve correlatie bestaat tussen leesgedrag van leerkrachten en leesprestaties van leerlingen (McKool & Gespass, 2009). Alles beschouwend is het van belang de basisbehoefte relatie en de houding van de leerkracht ten aanzien van lezen in acht te nemen bij het bevorderen van de leesmotivatie van leerlingen.Show less
In our society, it is almost a necessity to know how to read. It is important that children learn this skill from a young age so that the reading ability improves and the reading motivation...Show moreIn our society, it is almost a necessity to know how to read. It is important that children learn this skill from a young age so that the reading ability improves and the reading motivation increases. However previous research has shown that the reading skills of Dutch 15-year olds is lower than that of surrounding western countries. Reading skills are closely linked with the reading motivation and the reading attitude. Reading skills can potentially be improved when aimed for increasing reading motivation and improving reading attitude. In the present study, the relation between the home literacy environment and the use of digital books on the one hand and reading motivation and reading attitude of 35 Dutch second graders on the other hand is investigated. Participants were divided in a group to which digital books were offered or in a group to which digital books and nudges were offered. Nudges were provided by teachers to pay extra attention to the digital books. The reading motivation and reading attitude of children were measured at a pre- and post-test. The home literacy environment was measured with a questionnaires for parents, the to assess the amount of books at home and parental reading behavior. Results show no relation between reading motivation and reading attitude and the amount of books at home. The reading motivation and reading attitude of children were higher when parents read more. No change in reading motivation was found in the group of students who were offered digital books. However, an increase in reading attitude was found. No change was found in reading motivation and reading attitude in the group of student who were offered digital books and nudges. These results provide support to emphasize the reading behavior of parents in reading interventions to increase the reading motivation and reading attitude.Show less
According to international research, the reading skills of Dutch students have declined in the last few years. The Curriculum-Based Measurement maze test can be used to monitor the progress of...Show moreAccording to international research, the reading skills of Dutch students have declined in the last few years. The Curriculum-Based Measurement maze test can be used to monitor the progress of students’ reading performance. This can help teachers in adjusting instructional programs, which can lead to improvement in students’ reading skills. Although most of the previous research showed that maze test scores measure reading skills, one study showed that the scores measure decoding, not text level reading comprehension. The current study investigated whether the maze test also measures text level reading comprehension, through comparing the scores on maze tests with a standard and a scrambled format. The standard maze test was comprehensible on text level, but the scrambled maze test was not: the text was incoherent, because the sentences were placed in a random order. This study also investigated the relations among reading comprehension level, reading motivation level and maze test scores. Two standard and two scrambled maze tests and the Standards of Coherence questionnaire were completed by 140 fifth grade students. Their reading comprehension Cito-scores were also collected. Results showed that students scored higher on the standard than on the scrambled maze test. This suggests that the scores also reflect reading comprehension on text level, which supports the fact that maze tests measure reading skills. The main effects of reading comprehension level and reading motivation level on maze test scores were significant. Both factors seem to be related to reading performance. The interaction-effect of reading motivation level and reading comprehension level was not significant. The relation between reading motivation level and reading scores appears to be the same for weak, average and strong readers. More research is needed to find out if the maze test scores are sensitive for change when interventions are carried out to increase reading skills.Show less
Het lijkt een goed idee om de leesmotivatie te bevorderen bij bovenbouwleerlingen, omdat dit invloed heeft op de leesprestaties. In deze bachelorscriptie is gepoogd een antwoord te krijgen op de...Show moreHet lijkt een goed idee om de leesmotivatie te bevorderen bij bovenbouwleerlingen, omdat dit invloed heeft op de leesprestaties. In deze bachelorscriptie is gepoogd een antwoord te krijgen op de vraag welke evidence-based leesactiviteiten op school samenhangen met leesmotivatie bij deze leerlingen. Er is een vragenlijst afgenomen bij uiteindelijk 178 bovenbouwleerlingen met verschillende onderdelen (gesloten vragen, SRQ-leesmotivatie en rankingvragen). Eerst werd er gekeken of er significante verschillen te vinden waren in de achtergrondkenmerken van de leerlingen. Dit bleek het geval bij geslacht en het leerjaar. Er bleken significant meer meisjes in de meer autonoom gemotiveerde groep te zitten. Er is een significant verschil gevonden in de gecontroleerde motivatie van groep 6 ten opzichte van die van groep 7 en 8. Groep 6 leerlingen bleken meer gecontroleerd gemotiveerd. Er werden vervolgens daadwerkelijk twee groepen gemaakt: de meer autonoom gemotiveerde leerlingen (A>G) en de meer gecontroleerd gemotiveerde leerlingen (G>A) met significante verschillen. Dit sluit goed aan bij de Zelf-Determinatietheorie van Deci & Ryan (2000) met zijn componenten: autonomie, relatie en competentie. Er werd verwacht dat de twee verschillende groepen (A>G en G>A) verschilden in behoeften en dat er andere activiteiten als populairst gevonden werden. Dit bleek niet het geval. De drie populairste activiteiten bleken “Kiezen wat ik lees”, “Kiezen waar of wanneer ik lees” en “Zelf het boekniveau kiezen”. Mogelijke kanttekeningen aan het onderzoek zijn onder andere de COVID-19 maatregelen die de dataverzamelingsperiode anders deed inrichten, maar ook meer inhoudelijke discussiepunten zoals uitkomsten uit dit onderzoek die niet overeen kwamen met de literatuur. Relatie bleek in de literatuur de sterke voorspeller te zijn van leesmotivatie, maar autonomie bleek in dit onderzoek het populairst. Tenslotte worden er adviezen gegeven voor in de praktijk, aansluitend bij het onderzoek, onderbouwd door de literatuur.Show less
While reading a text, the reader makes a mental representation of this text to understand it. Reading comprehension is one of the most important tasks in primary school. It is important for success...Show moreWhile reading a text, the reader makes a mental representation of this text to understand it. Reading comprehension is one of the most important tasks in primary school. It is important for success in all subjects in school, but it is also important in daily life. The aim of this study is to investigate if readers a text understand better if they are interested in the subject of the text than when they are less interested. In addition, it is investigated whether the difference is different for low-motivated readers than for highly-motivated readers. The following research question has been formulated: ‘Do readers understand a text better when they are very interested in the subject of a text than when they are uninterested in the subject of the text? And is the difference non-identical for highly intrinsically motivated readers and low intrinsically motivated readers?’ To answer the research question, the reader has completed a reading task and a questionnaire about reading motivation. The reader has chosen three interesting topics and three uninteresting topics to read. After reading the text, the reader was asked to answer three literal questions and three inference questions about the text. In this way, it could be investigated whether interest in a specific text plays a role in text comprehension. The reader also completed a questionnaire about reading motivation to investigate whether the difference is different for highly motivated readers than for low-motivated readers. In this research, attention is only paid to intrinsic motivation. The research has shown that interest has no influence on text comprehension and there is no difference for highly motivated readers and low-motivated readers. Despite these results, it is still recommended to look for texts that arouse the interest of children. According to the literature, interest and motivation are effective factors for text comprehension.Show less
Het doel van het huidige onderzoek was het achterhalen van de onderliggende biologische processen rondom leesmotivatie en leesbegrip. Hierbij werd gekeken naar de invloed van dopamine en of deze...Show moreHet doel van het huidige onderzoek was het achterhalen van de onderliggende biologische processen rondom leesmotivatie en leesbegrip. Hierbij werd gekeken naar de invloed van dopamine en of deze invloed verschilde tussen mensen met het 7-repeat DRD4 genotype en mensen met het 4-repeat DRD4 genotype. Het is namelijk bekend dat dopamine betrokken is bij motivatie- en aandachtsprocessen. Daarnaast is bekend dat mensen met het 7-repeat DRD4 genotype een minder efficiënte dopamineproductie hebben, welke nodig is om aandacht vast te kunnen houden. Er was echter nog niet specifiek onderzoek gedaan naar de invloed van dopamine op leesmotivatie. Vandaar dat de volgende hoofdvraag centraal stond: "Wat is de invloed van dopamine op leesmotivatie en leesbegrip bij ervaren lezers?”. Hierbij werden twee modellen getoetst. Het eerste model ging uit van een direct effect van dopamine op leesmotivatie en leesbegrip. Het tweede model was een mediatiemodel waarbij leesmotivatie de mediator was tussen het DRD4-genotype en leesbegrip. Uit de analyses bleek het verschil in leesmotivatie en leesbegrip niet significant te zijn bij een hoger of lager dopaminegehalte. Daarnaast bleek er geen sprake te zijn van een mediatiemodel. Wel werd er een relatie gevonden tussen het DRD4-genotype en leesmotivatie, waarbij mensen met het 7- repeat allel minder invloed ondervonden van dopamine dan mensen met het 4-repeat allel. Dit was tegengesteld aan de verwachting. Vervolgonderzoek moet uitwijzen of dit effect kan worden gerepliceerd of dat dit effect toe te schrijven is aan de kleine sample.Show less