In recent years, the number of learning applications has greatly increased, and they have become available for a wide range of subjects and ages, including many applications to support reading....Show moreIn recent years, the number of learning applications has greatly increased, and they have become available for a wide range of subjects and ages, including many applications to support reading. Sometimes studies show that an application claims to influence reading behavior, but in practice, this effect is not achieved. This also applies to the subject of this study, namely the application Beeline Reader. The current study investigates to what extent the application Beeline Reader makes reading a digital text easier and faster for students, as they claim on their website. Students read eight texts, including four in black font color and four in Beeline font colors. Students (N=19) were randomly assigned to one of four different layouts, each with a combination of single or enlarged line spacing with short or long lines. Data were collected with eye-tracking and reading comprehension questions and analyzed with a Repeated Measures ANOVA. Results showed that the use of Beeline font colors had no effect on reading speed (duration first-pass reading, duration second-pass reading and duration return-sweep) or text comprehension. In contrast, the layout with single line spacing and long lines was found to cause a lower reading speed (first-pass reading and second-pass reading) as well as the layout with enlarged line spacing and long lines (first-pass reading). In conclusion, the use of Beeline font colors has no positive effect on students' reading speed and text comprehension, but no negative effect either. For follow-up research, it might be useful to test the effect of Beeline font colors on different target groups.Show less
Verschillende opmaakfactoren van een tekst kunnen het leesproces en het leesbegrip van de lezer beïnvloeden. Het aanpassen van de opmaak van een tekst kan mogelijk leiden tot een hogere...Show moreVerschillende opmaakfactoren van een tekst kunnen het leesproces en het leesbegrip van de lezer beïnvloeden. Het aanpassen van de opmaak van een tekst kan mogelijk leiden tot een hogere leessnelheid en een hoger tekstbegrip. Beeline Reader is een digitale web extensie, waarbij gebruik gemaakt wordt van kleurovergangen in de tekst, waardoor het leesproces mogelijk verbeterd wordt, om zo het tekstbegrip te verhogen. In het huidige onderzoek is onderzocht in hoeverre traditionele opmaakfactoren van een tekst (regelafstand en regellengte) en het gebruik van Beeline Reader invloed hebben op het leesproces van ervaren lezers (N =21). Dit is onderzocht door het uitvoeren van een leestaak, bestaande uit acht teksten, vier teksten in combinatie met Beeline Reader en vier teksten in Zwart-Wit. Door middel van eyetracking is het leesproces van de lezers onderzocht. Uit het onderzoek komt naar voren dat Beeline Reader geen invloed heeft op het leesproces (totale leessnelheid, duur van de eerste lezing, duur van de tweede lezing) en het tekstbegrip. Teksten met een dubbele regelafstand zorgen voor een hogere leessnelheid ten opzichte van een enkele regelafstand, zolang deze maar gecombineerd is met een lange regellengte. Mogelijk komt dit door ‘crowding’ effecten. Tevens wordt er sneller gelezen bij teksten met een korte regellengte, zolang deze gecombineerd worden met een enkele regelafstand. Geconcludeerd kan worden dat traditionele opmaakfactoren van de tekst invloed hebben op het leesproces van ervaren lezers, maar dat dit afhankelijk is van hoe de regelafstand en regellengte zijn gecombineerd.Show less
In het onderwijs wordt er steeds meer gebruik gemaakt van digitale boeken met een voorleesstem. Relatief nieuw in digitale boeken is het oplichten van tekst. In deze studie is onderzocht of het...Show moreIn het onderwijs wordt er steeds meer gebruik gemaakt van digitale boeken met een voorleesstem. Relatief nieuw in digitale boeken is het oplichten van tekst. In deze studie is onderzocht of het oplichten van tekst in digitale boeken in combinatie met een voorleesstem een effect had op de woordherkenning en leessnelheid van kinderen in groep 3. De onderzoeksgroep bestond uit 54 kinderen, waarvan 26 jongens en 28 meisjes, tussen de 74 en 99 maanden oud (M = 83.58, SD = 5.20), die vloeiend Nederlands spraken en geen leer- en/of gedragsproblemen hadden. Ze waren afkomstig van reguliere basisscholen in Nederland. Het onderzoeksdesign van deze studie was een experimenteel pretest posttest within-subject design. Tijdens de interventie werd er gebruik gemaakt van drie gedigitaliseerde verhalen. De kinderen lazen en beluisterden deze verhalen in drie condities (niet oplichten, oplichten van een regel en oplichten van een halve pagina). Er zijn repeated measures within-subject ANOVA’s uitgevoerd. Concluderend leidde het herhaaldelijk lezen van digitale boeken waarbij sprake was van een voorleesstem, tot een vooruitgang bij woordjes lezen, woordketting en leessnelheid. Er werd geen verschil in effect gevonden tussen niet oplichten, een regel oplichten of een halve bladzijde oplichten. Daarnaast was het effect van oplichten op het gebied van woordherkenning niet sterker bij jongens dan bij meisjes. Scholen zouden digitale boeken herhaaldelijk kunnen aanbieden aan kinderen om de leessnelheid en leesvaardigheid te verbeteren.Show less
Achtergrond: Uit onderzoeken blijkt dat de leessnelheid van kinderen verbetert wanneer zij een tekst herhaaldelijk voorgelezen krijgen en zij kunnen meelezen. Er is nog niet veel onderzoek gedaan...Show moreAchtergrond: Uit onderzoeken blijkt dat de leessnelheid van kinderen verbetert wanneer zij een tekst herhaaldelijk voorgelezen krijgen en zij kunnen meelezen. Er is nog niet veel onderzoek gedaan naar de effecten van oplichtende tekst in e-boeken. Doel: Onderzoeken of het oplichten (één regel of halve bladzijde) of niet oplichten van tekst in combinatie met een voorleesstem in e-boeken een effect heeft op de leessnelheid van kinderen in groep 3. Methode: Er namen 54 vloeiend Nederlands sprekende kinderen uit groep 3 van reguliere basisscholen deel aan het onderzoek. De onderzoeksgroep bestond uit 28 jongens en 26 meisjes variërend in de leeftijd van 74 tot 99 maanden oud (M = 83.13, SD = 5.18), waarbij er geen sprake was van leer- en of gedragsproblemen. Een middelbare opleiding (HAVO/VWO of MBO) was voor de meeste vaders (N = 23) en de meeste moeders (N = 27) de hoogst afgeronde opleiding. Het onderzoek was een experimenteel onderzoek met een within-subject design. De interventie bestond uit drie gedigitaliseerde verhaaltjes van Oom Olifant (Lobel 1999) met oplichtende tekst en voorleesstem in drie verschillende condities (één zin oplichten, een halve pagina oplichten en niet oplichten). Tijdens de voormeting werd er gebruik gemaakt van drie CITO taken en twee boekgebonden taken om leessnelheid te meten. Tijdens de nameting werd er gebruikt gemaakt van dezelfde twee boekgebonden taken. Resultaten: Er is een significant effect gevonden tussen de voormeting en de nameting tekst lezen, p = .000 en woordjes lezen, p = .000. De kinderen uit de gehele groep gingen bij de nameting sneller lezen en minder fouten maken. Conditie (één zin opgelicht, een halve pagina opgelicht of niet opgelicht) leidde niet tot een significant hoofdeffect, p = .980. Voor de variabelen tekst lezen aantal goed, tekst lezen tijd, woordjes lezen aantal goed en woordjes lezen tijd werd er ook apart geen significant effect gevonden voor de condities. Conclusie: Er is geen effect gevonden van oplichtende tekst op de leessnelheid van kinderen in groep 3. De kinderen uit het onderzoek gingen bij de nameting wel vooruit in hun leessnelheid, maar er is geen sterker effect van het oplichten van één zin, een halve pagina of niet oplichten. Het maakt voor de leessnelheid van de kinderen geen verschil of één zin, een halve pagina of de tekst niet wordt opgelicht. Er is nog meer onderzoek nodig naar de effecten van oplichtende tekst op de leessnelheid. E-boeken zouden wel een toevoeging in het onderwijs kunnen zijn omdat de leessnelheid van de kinderen wel verbeterde, ongeacht de verschillende condities.Show less