Letterperceptie en letterkennis zijn van belang voor de identificatie van letters, wat nodig is om te leren lezen. Huidig onderzoek heeft getracht overeenkomsten en verschillen in letterperceptie...Show moreLetterperceptie en letterkennis zijn van belang voor de identificatie van letters, wat nodig is om te leren lezen. Huidig onderzoek heeft getracht overeenkomsten en verschillen in letterperceptie tussen peuters en volwassenen in kaart te brengen. De steekproef bestond uit 20 volwassenen (60% vrouw) en 103 peuters (gemiddeld 41.8 maanden oud; 52% meisjes). Met behulp van een eye-tracker werd de letterperceptie van de participanten in kaart gebracht. Om de letterkennis van peuters te meten, werden er twee letterbladen aan hen voorgelegd waarop zij letters konden aanwijzen en benoemen. Peuters bleken korter te fixeren op key features dan volwassenen. Er bleken verschillen te zijn in de fixatiegebieden van peuters met kennis van hun naamletter, peuters zonder kennis van hun naamletter en volwassenen, maar er was geen duidelijk patroon in te zien in deze verschillen. Samen verklaarden leeftijd en letterkennis 74% van de verschillen in fixatieduur. Leeftijd was een significante voorspeller voor fixatieduur, maar letterkennis niet. Geconcludeerd kan worden dat leeftijd en letterkennis een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van letterperceptie, hoewel de ontwikkeling van deze vaardigheden niet geheel parallel lopen. Daarnaast lijkt er nog een andere, onbekende factor een rol te spelen in de ontwikkeling van letterperceptie.Show less