This thesis investigates how the portrayal of Ten’ō Haruka and Kaiō Michiru in the 1990s anime Bishōjo Senshi Sērā Mūn contrasts with previous portrayals of female same-sex relationships in shōjo...Show moreThis thesis investigates how the portrayal of Ten’ō Haruka and Kaiō Michiru in the 1990s anime Bishōjo Senshi Sērā Mūn contrasts with previous portrayals of female same-sex relationships in shōjo media. In earlier shōjo works, relationships between women were characterized as ephemeral. Same-sex relationships were either not explicitly labeled as romantic, or ended in tragedy if they were with the death of one or both characters. Starting from the late 1970s, these relationships followed rigid character archetypes. Supported by an analysis of the source material, this study argues that the characters of Haruka and Michiru are more nuanced than these archetypes and their relationship is portrayed as lasting rather than fleeting. Additionally, their narrative avoids the trope of a tragic ending, which was and continues to be prevalent in same-sex literature.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In de jaren ’90, om precies te zijn op 21 september 1998, verscheen een sitcom, die getypeerd zou worden als ‘baanbrekend’. Deze sitcom, getiteld Will & Grace, kreeg de term ‘baanbrekend’...Show moreIn de jaren ’90, om precies te zijn op 21 september 1998, verscheen een sitcom, die getypeerd zou worden als ‘baanbrekend’. Deze sitcom, getiteld Will & Grace, kreeg de term ‘baanbrekend’ toegewezen omdat het de eerste sitcom op Amerikaanse prime-time televisie was, die twee openlijk-homoseksuele hoofdpersonages bevatte. Zeventien jaar later, verscheen er opnieuw een vernieuwende comedyserie: Grace en Frankie. Net als Will & Grace, bevatte Grace en Frankie twee openlijk homoseksuele personages, echter zijn de personages van Grace en Frankie naast homoseksueel ook senior. Aan de hand van closereadings m.b.t. de twee series, wordt in deze thesis antwoord gezocht op de vragen: hoe en of er van LGBTQ-stereotypen toegepast worden in de twee comedyseries, maar ook of en hoe de representatie van de LGBTQ-community door de tijd heen is veranderd.Show less