Dit onderzoek focust op een zeer specifieke vorm van alledaags nationalisme: het commercieel nationalisme. Het commercieel nationalisme is voor de Nederlandse casus nog niet of nauwelijks...Show moreDit onderzoek focust op een zeer specifieke vorm van alledaags nationalisme: het commercieel nationalisme. Het commercieel nationalisme is voor de Nederlandse casus nog niet of nauwelijks onderzocht. Onderzoek naar nationalisme is, zeker in zijn alledaagse vorm, in stedelijke context gering belicht. Dit is echter interessant, omdat juist het commercieel nationalisme de dagelijkse praktijk van het Nederlands nationalisme weergeeft. Het onderzoek naar commercieel nationalisme schetst bovendien een duidelijk beeld van de praktische ontwikkeling van een moeizaam en onsuccesvol nationalisme (vóór 1870) tot een integraal en succesvol nationalisme. Dit onderzoek focust daarom op de vraag hoe het commercieel nationalisme bijdroeg aan de constructie van de nationale identiteit in de periode 1874 – 1913.Show less
Hoe valt te verklaren dat meisjes al vanaf 1871 deelnamen aan het onderwijs op de hogere burgerschool? Het hbs-onderwijs diende bij uitstek om de ondernemende, moderne burger op te leiden, een...Show moreHoe valt te verklaren dat meisjes al vanaf 1871 deelnamen aan het onderwijs op de hogere burgerschool? Het hbs-onderwijs diende bij uitstek om de ondernemende, moderne burger op te leiden, een notie die lijnrecht tegenover het negentiende-eeuwse ideaal van de passieve, zorgzame vrouw staat. Het is daarom des te frappanter dat meisjes nog geen tien jaar na de oprichting van de hbs, zonder actieve steun van pressiegroepen, werden toegelaten tot juist deze school. Bovenstaande vraag tracht beantwoord te worden via een blik op het masculiene karakter van de hbs, waarom meisjes in 1871 werden toegelaten, en waarom steeds meer meisjes deel konden blijven nemen aan het onderwijs op de hbs. Literatuur keek tot nu toe voornamelijk naar de meningen die feministen, politici, en pedagogen over gemengd onderwijs hadden, terwijl geconcludeerd wordt dat die discussie amper impact had op de praktijk. De focus in dit onderzoek ligt daarom bij die praktijk middels raadpleging van verzoekschriften tot toelating, enquêtes onder schooldirecteuren en gedenkboeken van hbs’en.Show less
In deze thesis onderzoek ik de politieke houding van Nederlandse liberale politici ten aanzien van koloniale kwesties als bestuur, slavernij en expansie aan de hand van een kwalitatieve...Show moreIn deze thesis onderzoek ik de politieke houding van Nederlandse liberale politici ten aanzien van koloniale kwesties als bestuur, slavernij en expansie aan de hand van een kwalitatieve discoursanalyse van de parlementaire debatten in de periode 1848-1900. Dit alles plaats ik in een vergelijk met het Brits liberalisme. Ik concludeer dat waar Britse liberalen veranderden van opvatting over koloniaal bestuur dit in de Nederlandse situatie niet of minder het geval was. Het Nederlandse liberalisme typeer ik als duaal: hoewel het mensbeeld grotendeels universeel was, was de noodzaak tot representatie in bestuur er alleen voor de (gegoede) burger.Show less