In dit bachelorwerkstuk wordt onderzocht of taalgebruik in editorials wordt afgestemd op de doelgroep. Uit eerder onderzoek blijkt namelijk dat vrouwen- en mannentaal op meerdere vlakken van elkaar...Show moreIn dit bachelorwerkstuk wordt onderzocht of taalgebruik in editorials wordt afgestemd op de doelgroep. Uit eerder onderzoek blijkt namelijk dat vrouwen- en mannentaal op meerdere vlakken van elkaar verschilt. Er wordt verondersteld dat hoofdredacteuren hun schrijfstijl aanpassen door op een meer vrouwelijke of mannelijke manier te schrijven, om zo voor een positievere invloed op de lezer te zorgen. Een van de expliciete suggesties uit de literatuur voor vervolgonderzoek is om het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke hoofdredacteuren te onderzoeken. Deze scriptie sluit aan bij deze vraag. De onderzoeksvraag die centraal staat luidt als volgt: In hoeverre maken hoofdredacteuren van mannen- en vrouwenbladen gebruik van mannen- en vrouwentaal om een band te creëren met hun publiek? Het corpus bestaat uit voorwoorden van twee mannenbladen, twee vrouwenbladen en één genderneutraal tijdschrift. Deze voorwoorden zijn met elkaar vergeleken aan de hand van factoren die mannen- en vrouwentaal kenmerken. De resultaten laten zien dat niet alle bladen gebruik maken van typische kenmerken van mannen- en vrouwenbladen om hun publiek mee aan te spreken. Dit resultaat was tegen de eerdere verwachtingen in. Eventuele verklaringen hiervoor kunnen zijn dat mannen en vrouwen zich willen afzetten tegen het stereotype, of dat persoonlijke schrijfstijl belangrijker is dan het geslacht van de schrijver.Show less