In dit eindwerkstuk staat het onderwerp mediëvalistische beeldvorming in videogames centraal. Naast een theoretische literatuur onderzoek, is ervoor gekozen om het spel Kingdom Come: Deliverance ...Show moreIn dit eindwerkstuk staat het onderwerp mediëvalistische beeldvorming in videogames centraal. Naast een theoretische literatuur onderzoek, is ervoor gekozen om het spel Kingdom Come: Deliverance (2018) als casus te gebruiken om een hypothese te testen en vervolgens een vraag te antwoorden gebaseerd verzamelde data uit het spel. Kingdom Come: Deliverance is een role-playing game en heeft een gemiddelde speelduur van 90 uur. Daarom is ervoor gekozen om alleen de hoofd narratief te volgen in de vorm van de ‘main quest line’ en de keuzes de speler kan maken binnen deze narratief. De hypothese luidt als volgd; ‘hoe strakker de narratief in Kingdom Come: Deliverance, hoe beperkter de ludologische vrijheid van de speler.’ Om deze hypothese context te geven is het van belang om alvorens een theoretisch raamwerk op te zetten op het gebied van mediëvalisme in video games, analysemethodes van narratieven in video games en de structuur-en semiotiek van quests. Deze zullen allemaal onderbouwd worden aan de hand van voorbeelden uit Kingdom Come: Deliverance. Ook zal er een korte voorgeschiedenis worden gegeven van videogames met een middeleeuwse setting bij wijze van inleiding, met name om inzicht te geven in hoe games met deze historische setting er vandaag de dag eruit zien en waarom. Voorafgaand aan het analyseren van de data zal er een beknopte uiteenzetting van de regels worden gegeven, waaraan werd vastgehouden tijdens het verzamelen van de quest data. De verzamelde gegevens en het eerdere theoretische raamwerk zouden een interessant perspectief kunnen bieden op hoe de middeleeuwen worden afgebeeld in moderne verhaalgedreven videogames.Show less