This bachelor thesis asks why, when there are existing factors allowing the special administrative region of Macau to report news on the neutral side, Macau-based news agencies support Mainland...Show moreThis bachelor thesis asks why, when there are existing factors allowing the special administrative region of Macau to report news on the neutral side, Macau-based news agencies support Mainland China's take on the Taiwan question. This thesis argues the explanation for this puzzle lies in the notion of the established national identity for both Mainland China and the port-city of Macau.Show less
Visual research in communication studies regarding terrorism in the media has been overlooked. Television and other sources of broadcasting play a significant role in the media landscape and in the...Show moreVisual research in communication studies regarding terrorism in the media has been overlooked. Television and other sources of broadcasting play a significant role in the media landscape and in the understanding of the public. The way terrorist incidents are reported and communicated can alter or influence the perception and perspective of the public. An increased understanding of the way the media reports a terrorist incident visually is as vital. The visual side is as important to the understanding as the written text. With the use of a case study, the Paris attacks of the 13th of November 2015, and a theoretical framework by Kress and van Leeuwen (2015) this thesis will attempt to shed light on the way different broadcasts use visuals and what they can potentially do with their viewers. By analyzing 18 videos of three different broadcasters using the qualitative data analysis software Atlas.ti an answer will be formed to the research question. The codes that are applied to videos originate from the framework and account for the pure visual aspects and includes added context codes. First, the broadcast is analysed separately and per dimension the most noteworthy codes are discussed with example. Also, the implications for the viewers will be elaborated. The findings, and thus the answer to the research question, indicate that all three broadcasters utilize visual elements that try to establish a connection between the represented participants in the footage with the viewer. Relying on the closeness of the shots of the victims but also on reactional vectors in narrative processes that try to convey a story and involve the viewer in the situation.Show less
Deze scriptie onderzoekt de samenhang tussen het gebruik van traditionele en nieuwe media onder Nederlandse burgers en hun vertrouwen in de Nederlandse overheid. Het is een deductief, kwantitatief...Show moreDeze scriptie onderzoekt de samenhang tussen het gebruik van traditionele en nieuwe media onder Nederlandse burgers en hun vertrouwen in de Nederlandse overheid. Het is een deductief, kwantitatief onderzoek waarin gebruik is gemaakt van secundaire data door drie datasets te combineren van het LISS Core Study, een erkend longitudinaal onderzoek dat een breed scala aan sociale kerninformatie beschikbaar stelt over de Nederlandse LISS panelleden. Door middel van beschrijvend en explorerend onderzoek is er een poging gedaan tot het beantwoorden van de centrale onderzoeksvraag in deze studie: “In hoeverre is er een samenhang tussen het nieuwe mediagebruik onder Nederlandse burgers en hun vertrouwen in de Nederlandse overheid, en in hoeverre verschilt dit met de relatie tussen het traditionele mediagebruik en het vertrouwen van de burger?” De verwachtingen binnen dit onderzoek waren dat er een positief verband zou zijn tussen het traditionele mediagebruik onder Nederlandse burgers en hun vertrouwen in de overheid. Deze hypothese is dan ook aangenomen. Echter moet erbij worden vermeld dat dit onderzoek niet kan uitsluiten dat het gebruik van traditionele media de correlatie veroorzaakt, omdat er ook respondenten tussen zitten die gebruikmaken van zowel traditionele media als nieuwe media voor het verkrijgen van hun nieuws. Verbazingwekkend is er geen significant verband gevonden tussen het aantal gespendeerde uren aan nieuwe media onder Nederlandse burgers en hun vertrouwen in de overheid. Desondanks de kans groter is dat men meer interpretatieve en sensationele berichtgeving tegen kan komen, is er geen verschil gevonden onder burgers die meer of minder tijd online spenderen als het op overheidsvertrouwen aankomt. Al met al is vervolgonderzoek met specifiekere data van belang om daadwerkelijk de effecten te kunnen meten van mediaconsumptie onder Nederlandse burgers op hun vertrouwen in de overheid.Show less
Abstract Story and reading comprehension are important parts of education and daily life and there has been concerns about the decrease in the comprehension level of Dutch children. The goal of the...Show moreAbstract Story and reading comprehension are important parts of education and daily life and there has been concerns about the decrease in the comprehension level of Dutch children. The goal of the current study was to determine the difference between video, audio and text when it comes to story comprehension. Besides the difference between the three different media, we were interested in the difference between the comprehension of strong and weak readers on these media. Because the standard of coherence could play an important part in story comprehension, we also examined if there was a difference in the standard of coherence between strong and weak readers. Children between eight and twelve years old (Grade 4-6) participated in this research. A within-subjects design was used and all children were presented with a video, an audio and a text. They answered open-ended questions to test their comprehension of the story. Their standard of coherence was tested with a self-report questionnaire. The results indicated a difference between the comprehension across different media. After watching a video, the story comprehension was better in comparison to after reading a text. No difference was found between audio and the other media. Strong readers appeared to have better comprehension than weak readers, but the pattern wasn’t different for video, audio and text. In addition, the standard of coherence didn’t differ between strong and weak readers. These findings have implications for the educational practice. Apparently both strong and weak readers seem to benefit from watching a video when it comes to their story comprehension. Teachers could therefore use videos to increase the story comprehension of their students. No difference was found between audio and text, but teachers may use audio to add some change to their lessons, in order to increase the engagement and motivation in reading education.Show less
Sinds 2002 is er sprake van een dalend vertrouwen in de overheid (Sociaal Cultureel Planbureau, 2015) en een mogelijke oorzaak hiervoor is de invloed van media, want deze spelen een belangrijke rol...Show moreSinds 2002 is er sprake van een dalend vertrouwen in de overheid (Sociaal Cultureel Planbureau, 2015) en een mogelijke oorzaak hiervoor is de invloed van media, want deze spelen een belangrijke rol in de informatie, beelden en oordelen die burgers ontvangen over de betrouwbaarheid van de overheid (Bovens & Wille, 2006). Er bestaan twee tegenstrijdige verklaringen over de gevolgen van mediagebruik op het vertrouwen in de overheid, namelijk de media malaise theorie die stelt dat mediagebruik een negatief effect heeft op het vertrouwen in de overheid en de mobilisatietheorie die stelt dat dat mediagebruik een positief effect heeft op het vertrouwen in de overheid (Van der Valk, 2007). Je kunt je afvragen of deze tweestrijd bestaat, omdat je “media” niet als eenduidige term kunt benaderen, omdat het een gedifferentieerd concept is. Dit onderzoek legt de nadruk op de verschillende vormen media, waarbij de eenduidige term wordt uitgesplitst in verschillende typen media, namelijk de krant, sociale media, televisie en radio. Er wordt een verwachting uitgesproken dat hoe meer iemand de politiek volgt via de krant, hoe meer vertrouwen diegene heeft in de overheid. Er is een verwachting dat hoe meer iemand de politiek volgt via de televisie en sociale media, hoe minder vertrouwen diegene heeft in de overheid. Er is geen verwachting over het media-type radio, omdat niet genoeg literatuur specifiek ingaat op de radio. Er wordt een ordinale regressieanalyse uitgevoerd middels de European Values Dataset (2020). In de ordinale regressieanalyse is te zien dat er een positief, statistisch significant verband bestaat tussen de mate waarin iemand de politiek volgt via de dagelijkse krant en het vertrouwen dat diegene in de overheid heeft (EVS, 2020). Dit betekent dat hoe vaker iemand de politiek volgt via de dagelijkse krant, hoe meer vertrouwen diegene heeft in de overheid. Er is een negatief, niet statistisch significant verband tussen de mate waarin iemand de politiek volgt via de sociale media en het vertrouwen dat diegene heeft in de overheid (EVS, 2020). Dit betekent hoe vaker iemand de politiek volgt via de sociale media, hoe minder vertrouwen diegene heeft in de overheid, maar dit verband berust (waarschijnlijk) op toeval. Er is een positief, statistisch significant verband tussen de mate dat iemand de politiek via televisie en radio volgt en het vertrouwen dat diegene heeft in de overheid (EVS, 2020). Dit betekent dat hoe vaker iemand de politiek volgt via de televisie en radio, hoe meer vertrouwen diegene heeft in de overheid. Er wordt uiteindelijk geconcludeerd dat de media-voorkeuren van burgers een rol spelen in het vertrouwen van burgers in de overheid, want drie van de vier hypothesen kunnen een statistisch significant verband aantonen (EVS, 2020).Show less
The role of ICT in the classroom is becoming increasingly prominent for the transmission of knowledge. One of the challenges associated with the educational use of ICT is finding out what motivates...Show moreThe role of ICT in the classroom is becoming increasingly prominent for the transmission of knowledge. One of the challenges associated with the educational use of ICT is finding out what motivates teachers to use ICT for educational purposes. The main focus of this study is to examine the relationship between external factors and the educational use of ICT among primary school teachers. A distinction was made between three types of external factors: postive cognitive valences, perceived external support and school collegial support. A self-administered questionnaire was used to collect data from 227 primary teachers in the Netherlands. Ten teachers were interviewed using a semi-structured interview guide. No relationship is found between gender and positive cognitive valences. The data didn’t support the expectations of a relationship between school collegial support and educational ICT use. The results show that perceived external support influences the educational use of ICT among primary school teachers. In particular, the results show that environments supporting teachers to engage in ICT activities increase the ICT usage of primary school teachers. The outcome of the qualitative analysis shows that teachers referred mostly to the school as a source of external support. Parents were the second-most mentioned source and students seemed to be the least prominent source of external support. Further research is necessary to make a distinction between different types of perceived external support and their influence on educational ICT use.Show less
Master thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (MSc)
closed access
In 2004, Ayaan Hirsi Ali and Theo van Gogh made the anti-Islam film Submission. Four years later, Geert Wilders published his own anti-Islam film, Fitna. These movies were both a reason for and a...Show moreIn 2004, Ayaan Hirsi Ali and Theo van Gogh made the anti-Islam film Submission. Four years later, Geert Wilders published his own anti-Islam film, Fitna. These movies were both a reason for and a consequence of a Dutch sociopolitical climate in which anti-Islam sentiments were widely spread. Using academic literature about orientalism, media and gender, such as described by Edward Said as well as many others, I researched the use of orientalist characteristics in representing Muslims and the Islam in both of these movies, paying attention to the texts, visual aspects and implications of the films, as well as looking at the intentions of the makers and the place of the movies in the wider Dutch context.Show less
This thesis analyzes the development of social movements in China since the beginning of Deng Xiaoping's reforms. A comparison of the democracy movements of the 1980s and the labour movements of...Show moreThis thesis analyzes the development of social movements in China since the beginning of Deng Xiaoping's reforms. A comparison of the democracy movements of the 1980s and the labour movements of the 2000s is the central focus of the paper with special attention given to the role of the media, and social networking, in the development of these movements. It is argued that both movements share the strikingly similar grievances and methods of organization, and that the media, despite its continuing liberalization, continues to play only a marginal role.Show less