Eten en uit eten gaan in Japan wordt als extreem belangrijk ervaren. Eten wordt dan ook veel gepromoot op tv-programma's, billboards en flyers etc. Maar misschien wel het meest opvallende...Show moreEten en uit eten gaan in Japan wordt als extreem belangrijk ervaren. Eten wordt dan ook veel gepromoot op tv-programma's, billboards en flyers etc. Maar misschien wel het meest opvallende promotiemiddel zijn reisgidsen. Japanse reisgidsen lijken namelijk meer vol te staan met eten dan bezienswaardigheden. In dit onderzoek zal er via een theorisch en historisch kader worden onderzocht waarom eten en toerisme in Japan in zulke mate met elkaar verbonden zijn en vervolgens zullen de resultaten van dit onderzoek met een casestudie die gaat over Kyushu reisgidsen gecontroleerd worden.Show less
Deze scriptie onderzoekt het genre van de 'meisho zue', een type publicatie dat vooral in de Edo-periode (1603-1868) werd gepubliceerd en waarin afbeeldingen van en commentaren op "beroemde...Show moreDeze scriptie onderzoekt het genre van de 'meisho zue', een type publicatie dat vooral in de Edo-periode (1603-1868) werd gepubliceerd en waarin afbeeldingen van en commentaren op "beroemde plaatsen" ('meisho') staan. De vraag die in deze scriptie centraal staat, is wat 'meisho zue' van Akisato Ritō (data onbekend, actief circa 1772-1830) ons kunnen vertellen over hoe mensen in de Edo-periode hun omgeving beleefden. Deze scriptie doet dit op basis van aan de ene kant een bespreking van het werk van Robert Goree over 'meisho zue' en aan de andere kant de overweging in hoeverre het werk van Michel de Certeau aangaande 'touring' versus 'mapping' toepasbaar is op 'meisho zue' van Ritō. Deze scriptie betuigt dat mensen in de Edo-periode afbeeldingen in 'meisho zue' van Ritō beleefden in termen van 'ruimte'. 'Meisho zue' van Ritō legden derhalve de menselijke beleving van het landschap vast. 'Meisho zue' van Ritō functioneerden daardoor niet als 'kaarten' die 'plaats' representeren. Dit is een wezenlijk verschil van moderne kaarten die juist 'plaats' representeren. De oorzaak voor dit verschil ligt hem in het feit dat er bij 'meisho zue' van Ritō sprake is van een streven naar een vroegmodern realisme dat zich uit in precisie, terwijl er bij moderne kaarten sprake is van een streven naar een modern realisme waarbij nauwkeurigheid centraal staat. Deze conclusie betekent dat wij tot een heroverweging moeten komen over hoe de notie van 'kaart' functioneerde in vroegmodern Japan in verhouding tot die van de Moderne Tijd.Show less