Na de COVID-19-pandemie is de academische motivatie van universitaire studenten drastisch gedaald. Dit is onder andere te verklaren door een verlaagd gevoel van relatedness met medestudenten...Show moreNa de COVID-19-pandemie is de academische motivatie van universitaire studenten drastisch gedaald. Dit is onder andere te verklaren door een verlaagd gevoel van relatedness met medestudenten tijdens het onlineonderwijs, zoals beschreven in de Self-Determination Theory (SDT), en een daarmee gepaard gaand verlaagd mentaal welzijn. De nog weinig onderzochte emotie ‘awe’ blijkt een positieve invloed te hebben op het mentale welzijn en kan mogelijk een rol spelen in dit probleem. Awe is een emotie die wordt gekenmerkt door een overweldigend gevoel van verwondering. De mate waarin individuen verschillen in de neiging tot het ervaren van awe wordt ook wel ‘dispositional awe’ genoemd. In dit onderzoek is er gekeken naar de relatie tussen dispositional awe en academische motivatie, specifiek intrinsieke motivatie. De steekproef bestaat uit universitaire studenten (n = 206) in de leeftijdscategorie 18-30 jaar. Aan de hand van een vragenlijst werd onderzocht of de mate van de ervaring van awe invloed heeft op de mate van intrinsieke academische motivatie. Vervolgens werd er gekeken of mentaal welzijn een mediërend effect heeft op deze relatie. Op basis van de literatuur werd een positieve relatie verwacht tussen awe en totale en intrinsieke academische motivatie. Correlatie- en lineaire regressieanalyses ondersteunen deze verwachtingen. Verder werd er verwacht dat ‘mentaal welzijn’ een mediërend effect had op de relatie tussen awe en intrinsieke academische motivatie. Een multipele regressieanalyse bevestigt deze hypothese. Uit deze studie blijkt aldus dat de neiging tot het ervaren van awe bij kan dragen aan de intrinsieke academische motivatie van universitaire studenten, wat gedeeltelijk wordt verklaard door mentaal welzijn.Show less