The interwar period saw the rise of the European metropolis as 'hubs' of transnational anti-colonialism. This thesis focuses on the city of Amsterdam as one of these hubs and adds a spatial...Show moreThe interwar period saw the rise of the European metropolis as 'hubs' of transnational anti-colonialism. This thesis focuses on the city of Amsterdam as one of these hubs and adds a spatial approach to the historiography of the European anti-colonial 'hub'. Researching anti-colonial internationalism from a spatial perspective gives new insights into the interconnectedness of internationalism and specific sites. Transnational organizations and actors who formulated and propagated ideas on anti-colonialism were always grounded in spatial contexts. The approach to space and spatiality in this thesis is inspired by the research project ‘Conferencing the International: A Cultural and Historical Geography of the Origins of Internationalism, 1919-39’, which ran between 2015-2020 and was funded by the UK Arts and Humanities Research Council (AHRC). This project approached internationalism from a geographical perspective, studying how divergent forms of internationalisms manifested themselves in international conferences in the interwar period. Informed by both the research project, the book Placing Internationalism, and the project’s virtual exhibition, this thesis examines the relationship between transnational anti-colonialism and the spaces of anti-colonial activity in Amsterdam.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Het nietsdoen heeft een lange geschiedenis in zowel film als literatuur. In deze scriptie zal ik mij richten op twee onproductieve figuren in het bijzonder: de slacker en de flaneur. Ik zal deze...Show moreHet nietsdoen heeft een lange geschiedenis in zowel film als literatuur. In deze scriptie zal ik mij richten op twee onproductieve figuren in het bijzonder: de slacker en de flaneur. Ik zal deze figuren met elkaar vergelijken en hierbij uitweiden over hoe de flaneur van het einde van de 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw zich verhoudt tot de slacker van het einde van de 20e eeuw en het begin van de 21e eeuw in film en literatuur. Is de slacker simpelweg een moderne flaneur of zijn de twee figuren en de werken waartoe zij behoren wezenlijk anders? Bestaan er 19e-eeuwse slackers of 21e-eeuwse flaneurs en zijn er flaneur films of slacker boeken of zijn deze figuren onlosmakelijk verbonden met hun gebruikelijke periode en medium?Show less