Begin twintigste eeuw kwam het gebruik van aniline of synthetische kleurstoffen sterk op. Helaas bleken deze kleurstoffen niet lichtecht en zijn deze veelal verbleekt of van toon veranderd. Binnen...Show moreBegin twintigste eeuw kwam het gebruik van aniline of synthetische kleurstoffen sterk op. Helaas bleken deze kleurstoffen niet lichtecht en zijn deze veelal verbleekt of van toon veranderd. Binnen de Amsterdamse School werden dergelijke kleurstoffen veelvuldig gebruikt. Ondanks dat er geen gekleurd beeldmateriaal voor handen was richtte dit onderzoek zich op kleurtoepassingen binnen de Amsterdamse School. De nadruk lag op meubelen maar ook kleuren van textiel en enkele interieurs passeren de revue. Uit secundaire literatuur en bronnen bleek dat felle kleuren zijn toegepast binnen het interieur op zowel hout als textiel. Tevens kwamen diverse kleurentheorieën aan bod die het denken over kleur in de jaren tien en twintig van de vorige eeuw beïnvloedde. Daarnaast zijn diverse onderzoeken besproken waarin onderzoek werd gedaan naar de degradatie van de kleurstoffen. Verder is met behulp van een database, met daarin vele nog bestaande ontwerpen, een overzicht verkregen van het kleurgebruik van een aantal ontwerpers en architecten die behoren tot de Amsterdamse School. Hieruit bleek dat er binnen de Amsterdamse School kleurrijke ontwerpen zijn ontstaan maar dat het houtwerk veelal bruin of zwart is, en niet, zoals verwacht werd, fel gekleurd.Show less