Welbevinden is een multidimensionaal construct met de domeinen psychologisch, sociaal, cognitief en fysiek welbevinden. Het welbevinden wordt gezien als een voorwaarde voor leerlingen uit het...Show moreWelbevinden is een multidimensionaal construct met de domeinen psychologisch, sociaal, cognitief en fysiek welbevinden. Het welbevinden wordt gezien als een voorwaarde voor leerlingen uit het primair basisonderwijs om tot leren te komen. De afgelopen jaren is een dalende trend te zien van het welbevinden van deze leerlingen. Om de samenhang tussen de perceptie van onderwijsfactoren en het welbevinden te toetsen hebben 38 leerlingen uit leerjaargroepen vier, vijf en zes van het primair basisonderwijs twee vragenlijsten ingevuld: een vragenlijst met betrekking tot het welbevinden en een zelfontworpen vragenlijst betreffende de perceptie van aandacht voor onderwijsfactoren. Uit de resultaten is gebleken dat de aandacht voor de onderwijsfactoren niet significant samenhangt met de domeinen van welbevinden. Wel is er voor het domein psychologisch welbevinden een positieve samenhang gevonden met sociale interacties, maar een negatieve samenhang met autonomie. Voor het domein sociaal welbevinden is ook een positieve samenhang gevonden met sociale interacties. Met betrekking tot het cognitief welbevinden is voor vindingrijkheid een positieve samenhang gevonden, maar geen samenhang met zelfbewustzijn en wereldburgerschap. Ten slotte is een negatieve samenhang gevonden voor het domein fysiek welbevinden en sociale interacties. Om het inzicht in de mogelijk welbevinden-bevorderende onderwijsfactoren verder te duiden, zou de behoefte aan aandacht voor autonomie kunnen worden getoetst en stellingen in de zelfontworpen vragenlijst kunnen worden opgenomen met betrekking tot het fysiek welzijn. Ook zou de aandacht voor wereldburgerschap kunnen worden geconcretiseerd door middel van focusgroepen. Daarnaast zouden de onderwijsfactoren zelfbewustzijn en vindingrijkheid kunnen worden opgedeeld in subfactoren en deze worden gerelateerd aan het welbevinden.Show less
Om voor leerlingen de kans op succesvolle deelname aan de maatschappij te vergroten, is het belangrijk om technisch leesonderwijs zo effectief mogelijk vorm te geven. Dit kan door effectieve...Show moreOm voor leerlingen de kans op succesvolle deelname aan de maatschappij te vergroten, is het belangrijk om technisch leesonderwijs zo effectief mogelijk vorm te geven. Dit kan door effectieve didactische principes in te zetten. In dit onderzoek is nagegaan in hoeverre midden- en bovenbouwleerkrachten van drie basisscholen in de regio van Reeuwijk en Gouda de (al dan niet) effectief gebleken didactische principes op het gebied van technisch lezen toepassen. Ook is nagegaan of er tussen de midden- en bovenbouw een verschil is in de inzet van principes. Hierbij is een vragenlijst gebruikt, waarbij aan negentien midden- en bovenbouwleerkrachten per principe werd gevraagd hoe vaak zij deze inzetten. Deze vragenlijst betrof tien principes: zeven bewezen effectieve principes (koorlezen, herhaald lezen, luisterend lezen, individueel begeleid hardop lezen, tutorlezen en Listening Passage Preview), twee principes waarvan geen eenduidigheid over de effectiviteit bestaat (flitsen en wisselrijen) en een bewezen niet effectief principe (niveaulezen). Uit de resultaten blijken de volgende principes gemiddeld (heel) vaak te worden ingezet: koorlezen, luisterend lezen, flitsen en herhaald lezen. Daarnaast worden individueel begeleid hardop lezen, EDI en wisselrijen regelmatig ingezet. Niveaulezen en LPP worden daarentegen soms ingezet, terwijl tutorlezen beperkt wordt ingezet. Verder worden individueel begeleid hardop lezen en flitsen significant vaker door middenbouwleerkrachten ingezet dan door bovenbouwleerkrachten. Een praktische aanbeveling betreft het vermijden van de inzet van niveaulezen en het eerder inzetten van een bewezen effectief principe dan een niet-eenduidig principe. Tot slot betreft een praktische implicatie het inzetten van voor-koor-door lezen, waarbij verschillende effectieve didactische principes worden gecombineerd.Show less