Uit onderzoek is gebleken dat leergedrag en leerprestaties met elkaar samenhangen. In het licht van de huidige ambities in het Nederlands voortgezet onderwijs om de kwaliteit van het onderwijs te...Show moreUit onderzoek is gebleken dat leergedrag en leerprestaties met elkaar samenhangen. In het licht van de huidige ambities in het Nederlands voortgezet onderwijs om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en om opbrengstgericht te werken, kan inzicht in taakgerichtheid belangrijke handvatten bieden voor leerlinginterventies en klassemanagement. Hoewel observaties vergeleken met andere meetinstrumenten relatief veel tijd in beslag nemen, lijkt systematische directe observatie het meest geschikte instrument voor het meten van leergedrag. Over de vraag welke aspecten van het leergedrag voldoende convergente validiteit opleveren, is nog weinig bekend. Om dit nader te onderzoeken en om een efficiëntieslag te kunnen maken ten opzichte van bestaande observatie-systemen is het instrument Leerling Observatie in de Klas ontworpen, waarbij gekozen is voor een relatief eenvoudige opzet. Behulp van dit instrument is door middel van momentary time sampling de frequentie gemeten van vier typen leergedrag: actief, aan taak, niet aan taak en storend leergedrag. De metingen zijn verricht onder 22 leerlingen uit het praktijkonderwijs en 32 nieuwkomers, leerlingen die maximaal twee jaar in Nederland woonden en de Nederlandse taal nog onvoldoende beheersen om deel te kunnen nemen aan het regulier onderwijs. Aan de hand van mentorbeoordelingen is de convergente validiteit van de verschillende typen leergedrag onderzocht. Daarnaast richtte het onderzoek zich op de vraag of de typen leergedrag voldoende verband hielden met leerprestaties. Gemiddeld sterke en significante correlaties met de mentorscore zijn gevonden voor het type actief leergedrag en de samengevoegde typen positief en negatief leergedrag. De onderzochte typen leergedrag vertoonden geen significante relatie met leerprestaties. De verdelingen van het leergedrag verschilden per type les en per school zodat een onderscheid op basis van deze factoren op zijn plaats lijkt. Aanbevolen wordt om de convergente validiteit van Leerling Observatie in de Klas nader te onderzoeken met behulp van een gevalideerd meetinstrument onder leerlingen uit het regulier onderwijs.Show less
Hoewel bekend is dat het cognitieve vermogen van een leerling een grote invloed heeft op de leerprestaties van die leerling, is minder algemeen bekend dat ook het leergedrag van een leerling een...Show moreHoewel bekend is dat het cognitieve vermogen van een leerling een grote invloed heeft op de leerprestaties van die leerling, is minder algemeen bekend dat ook het leergedrag van een leerling een grote invloed op de leerprestaties heeft. Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar adequaat instrumentarium om de cognitie te onderzoeken, is dit niet het geval voor het leergedrag. In dit onderzoek wordt de betrouwbaarheid van een zelf ontworpen observatie instrument om het leergedrag in kaart te brengen onderzocht en met dit instrument wordt tevens de relatie tussen leergedrag en leerprestatie onderzocht. Hierbij is gebruik gemaakt van systematische directe observatie en momentary time sampling. De respondenten waren 25 meisjes en 13 jongens uit de tweede klas van het praktijkonderwijs en het onderwijs voor nieuwkomers. Zij waren afkomstig uit twee scholen. Met behulp van correlatietoetsen zijn de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid, test-hertestbetrouwbaarheid en de samenhang tussen leergedrag en leerprestatie berekend. Het is gebleken dat er een goede interbeoordelaars- en test-hertestbetrouwbaarheid bestaan voor dit instrument als geheel. Het passieve niet-aan-taak gedrag kon echter niet betrouwbaar worden gemeten. Het is opvallend dat er geen samenhang is gevonden tussen leergedrag en leerprestatie. Dit is mogelijk te verklaren door de specifieke groep leerlingen die aan het onderzoek deelnam. Het is mogelijk dat deze groep leerlingen een afwijkend beeld laat zien van andere leerlingen uit de tweede klas van het voortgezet onderwijs. Beperkingen en aanbevelingen worden besproken.Show less