Camus en Sartre proberen op hun eigen manier weerstand te bieden aan het nihilisme dat lijkt te volgen uit de ontdekking van het absurde. Dit essay analyseert de metafysica van beide denkwijzen en...Show moreCamus en Sartre proberen op hun eigen manier weerstand te bieden aan het nihilisme dat lijkt te volgen uit de ontdekking van het absurde. Dit essay analyseert de metafysica van beide denkwijzen en legt uit waarom zowel de absurdistische positie van Camus als de existentialistische positie van Sartre vanuit hun respectievelijke metafysische posities moeilijk tot een leefwijze kunnen komen die naast het absurde kan bestaan. Met de introductie van menselijkheid als metafysische basis volgend uit het communicatieprobleem van Oaklander kan een beter antwoord op het zelfmoordprobleem en het morele probleem van het absurde worden geformuleerd.Show less
De bestrijding van zwarte handel in Nederland door het eerste naoorlogse kabinet-Schemerhorn was tweeledig omdat het enerzijds als een financieel-monetair probleem en anderzijds als een morele...Show moreDe bestrijding van zwarte handel in Nederland door het eerste naoorlogse kabinet-Schemerhorn was tweeledig omdat het enerzijds als een financieel-monetair probleem en anderzijds als een morele kwestie werd gezien. De eerste maanden na de bevrijding lag de nadruk op de aanpak van het financiele aspect van het probleem door minister Pieter Lieftinck. Daarna werd de focus verlegd naar de morele bestrijding waarbij de minister-president Willem Schermerhorn en de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen Gerardus van der Leeuw het voortouw namen. Dit kabinet richtte de Rijksvoorlichtingsdienst op, dat tot taak had een grootschalig moreel offensief op te zetten om de vermeende zedeloosheid onder de bevolking tegen te gaan. Middels het eigen dagblad Commentaar, de radiozender Herrijzend Nederland en een ware postercampagne werd getracht de morele boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen.Show less