In het najaar van 2023 domineerde de zogenaamde ‘fatbikebende’ het nieuws in Zuid-Kennemerland. Media introduceerden deze term en koppelden de bendeleden aan diverse overtredingen en misdrijven....Show moreIn het najaar van 2023 domineerde de zogenaamde ‘fatbikebende’ het nieuws in Zuid-Kennemerland. Media introduceerden deze term en koppelden de bendeleden aan diverse overtredingen en misdrijven. Dit leidde tot grote publieke angst en onrust, evenals oproepen tot ingrijpen door de lokale politiek. Na enkele maanden verdween zowel de bende als de media-aandacht, wat de vraag opriep of dit fenomeen een morele paniek was. Dit onderzoek richt zich op de vraag of de berichtgeving rondom de fatbikebende en de publieke reactie als een morele paniek kunnen worden beschouwd. Door de casus te vergelijken met klassieke theorieën over folk devils en modellen van morele paniek, werd een kwalitatieve en kwantitatieve analyse uitgevoerd op nieuwsberichten en Facebookreacties. De resultaten tonen aan dat er geen zekerheid is dat er sprake was van een morele paniek. De kwalitatieve analyse identificeerde veel kenmerken van morele paniek, maar de kwantitatieve analyse nuanceerde dit door te laten zien dat deze kenmerken slechts in een beperkt aantal nieuwsberichten voorkwamen. Dit onderzoek biedt aanknopingspunten voor toekomstig onderzoek naar morele paniek en de toepassing van klassieke modellen in het digitale tijdperk.Show less
Over the past three years, ‘Critical Race Theory’ in schools has evoked considerable backlash from conservatives fearing progressive indoctrination. This has been referred to as an instance of...Show moreOver the past three years, ‘Critical Race Theory’ in schools has evoked considerable backlash from conservatives fearing progressive indoctrination. This has been referred to as an instance of moral panic by liberal journalists, yet their claims are not informed by sociological theory. Thus far, moral panic scholars have not studied the phenomenon. This thesis bridges the gap between media allegations and scholarly inquiry and examines the personal narrative of the most prominent ‘CRT’ opponent: Christopher Rufo. A qualitative content analysis uncovered Rufo’s narrative. Subsequently, the results were interpreted within the moral panic framework and complemented by the existing literature on ‘CRT’ in schools. The research concludes that Rufo’s personal narrative supports moral panic allegations by containing evidence for all five elements of moral panic. While this effort is largely exploratory, the results indicate the utility of further research considering ‘CRT’ in schools as a moral panic.Show less