The present study investigated what the influence of media is on the comprehension skill of students in upper primary school, where a distinction is made in their reading proficiency skill, age and...Show moreThe present study investigated what the influence of media is on the comprehension skill of students in upper primary school, where a distinction is made in their reading proficiency skill, age and intrinsic motivation. Reading comprehension is a very complex skill, which consist of two components: basic language skills and comprehension skills. The inference skill is one of the comprehension skills, which could possible also be trained in other modes than reading. Previous studies haven’t shown the difference between individuals yet. In the current study 31 participants from grade 4, 5 and 6 completed three comprehending tasks: reading, listening and watching a narrative story. In the analyses are the independent, between variables: reading proficiency skill, age and intrinsic motivation and the dependent, within variables: reading, listening and watching. The findings from the current study highlights there are no differences between media modes and readers based on decoding skills, media and ages, and media and intrinsic motivation. Indeed the findings show that there are differences between media and readers with a weak performance in comprehension. Weak comprehenders show lower performance scores for the reading task than strong comprehenders, however they are no differences found in the listening and watching task. To conclude weak comprehenders possess comprehension skills by the use of other media, but experience difficulties with reading processes.Show less
In het kader van vernieuwende vormen van online journalistiek bekijken we in dit onderzoek het verschijnsel 'newsgames'. Centraal staat de vraag of deze vorm van journalistiek positieve effecten...Show moreIn het kader van vernieuwende vormen van online journalistiek bekijken we in dit onderzoek het verschijnsel 'newsgames'. Centraal staat de vraag of deze vorm van journalistiek positieve effecten kan hebben op het leerproces en de ervaring van de nieuwsconsument. We beredeneren dat newsgames interactieve multimediale producties zijn. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat multimediale verhalen, verhalen waar meerdere mediatypen gecombineerd worden, zoals tekst en beeld, positieve effecten kunnen hebben op het leerproces. Door het interactieve element zouden newsgames ook een vermakelijk aspect erbij krijgen, wat het leerproces alleen maar meer zou stimuleren. We hebben vijftien respondenten een newsgame laten spelen, de hardopdenkmethode laten gebruiken, en naderhand hebben wij hen geïnterviewd. Doel was erachter te komen hoe zij de newsgame hadden ervaren en wat voor effect het spel volgens hen op het leerproces had. Concluderend kunnen we stellen dat de newsgame over het algemeen positief werd ontvangen, maar dat de respondenten veel tekortkomingen aankaartten. We stellen ook dat dit waarschijnlijk een heersend beeld is voor het genre als geheel.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In dit onderzoek wordt de positie van virtual reality binnen het medialandschap onderzocht. Virtual reality wordt veelal gezien als een subgenre van de film, of een additief daarvan. De koppeling...Show moreIn dit onderzoek wordt de positie van virtual reality binnen het medialandschap onderzocht. Virtual reality wordt veelal gezien als een subgenre van de film, of een additief daarvan. De koppeling tussen virtual reality en film wordt als vanzelfsprekend beschouwd, maar is dat wel zo? Aan de hand van verschillende casussen en mediatheorieën wordt onderzocht in hoeverre virtual reality overeenkomsten vertoont met zustermedia als video en theater. Tenslotte wordt stilgestaan bij de vraag welke mogelijkheden het herdefiniëren van virtual reality als multimediaal instrument biedt voor de ontwikkelingen binnen de artistieke wereld.Show less
In deze studie is gekeken naar de invloed van voorgelezen e-books met een verteller in beeld die de aandacht voor tekst en illustraties stuurt, op het leesbegrip en de leesmotivatie van zwakke...Show moreIn deze studie is gekeken naar de invloed van voorgelezen e-books met een verteller in beeld die de aandacht voor tekst en illustraties stuurt, op het leesbegrip en de leesmotivatie van zwakke lezers. Dertig kinderen met een gemiddelde leeftijd van 7.13 jaar kregen tweemaal een voorgelezen e-book met of zonder verteller in beeld aangeboden of moesten zelf een verhaal lezen op de computer. Voor- en na iedere leessessie is de motivatie van lezers beoordeeld. Het verhaalbegrip is gemeten door een terugverteltaak, een mazentest en meerkeuzevragen. De resultaten laten zien dat er geen significante verschillen zijn tussen de groepen (e-book met verteller in beeld, e-book zonder verteller in beeld, zelf lezen) wat betreft leesbegrip en leesmotivatie. Het aanbieden van een voorgelezen e-book met of zonder verteller in beeld is even leerzaam en motiverend als het zelf lezen van een verhaal op de computer. Uit deze resultaten volgt dat e-books naast bestaande leesinterventies kunnen worden ingezet om het maken van veel leeskilometers te vergemakkelijken en derhalve de leesvaardigheid te bevorderen.Show less