Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Medea wordt in de receptie vaak afgebeeld als de moordenaar van haar kinderen. De Duitse auteur Christa Wolf kan echter niet geloven dat Medea haar eigen kinderen heeft gedood. Wolf meent dat...Show moreMedea wordt in de receptie vaak afgebeeld als de moordenaar van haar kinderen. De Duitse auteur Christa Wolf kan echter niet geloven dat Medea haar eigen kinderen heeft gedood. Wolf meent dat Euripides de veroorzaker is van deze negatieve overlevering van Medea en verzet zich tegen zijn versie. Zij beweert de ware mythe, de ‘oervorm’ te reconstrueren. Met behulp van pre-Euripides versies construeert zij een nieuwe Medea-mythe, waarin Medea tot zondebok wordt gemaakt. In deze scriptie wordt bestudeerd op welke manier Christa Wolf mythe gebruikt om haar versie als de enige ware te deponeren.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In dit eindwerkstuk onderzoekt de schrijver via een tekstgerichte aanpak hoe de vele christelijke motieven in de bundel De wandelaar (1916) te koppelen zijn aan het modernismeconcept van Fokkema en...Show moreIn dit eindwerkstuk onderzoekt de schrijver via een tekstgerichte aanpak hoe de vele christelijke motieven in de bundel De wandelaar (1916) te koppelen zijn aan het modernismeconcept van Fokkema en Ibsch. In het eerste hoofdstuk geeft de schrijver weer wat er verstaan wordt onder het modernismeconcept van Fokkema en Ibsch, en staat hij stil bij de stand van zaken in het Nijhoff-onderzoek. In het tweede hoofdstuk analyseert hij enkele gedichten uit De wandelaar, waarbij hij speciale aandacht besteedt aan de christelijke motieven. In het derde hoofdstuk betoogt de schrijver dat de christelijke motieven op te vatten zijn als het teruggrijpen naar een mythe, en dat zij tevens het christendom als dogma problematiseren. Beide kenmerken worden in verband gebracht met het modernismeconcept van Fokkema en Ibsch.Show less