Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
In de Ilias en Odyssee wordt ὑβρίς of een cognate 31 keer gebruikt om bepaald gedrag te typeren. In de epen is echter ook absoluut vergelijkbaar gedrag te vinden dat niet als hybris benoemd wordt....Show moreIn de Ilias en Odyssee wordt ὑβρίς of een cognate 31 keer gebruikt om bepaald gedrag te typeren. In de epen is echter ook absoluut vergelijkbaar gedrag te vinden dat niet als hybris benoemd wordt. Het lijkt erop dat hybris een retorische functie kan hebben: de spreker wil dat zijn adressaat sommige gedragingen accepteert, hoewel ze misschien dubieus zijn, en andere afkeurt, hoewel ze misschien niet zozeer erger zijn. De vraag is of, hoe en waar de verteller hybris in kan zetten om de adressaat te sturen in de richting van een bepaalde interpretatie van gebeurtenissen. Hoe wordt hybris retorisch ingezet in de Ilias en Odyssee?Show less
In dit eindwerkstuk staat het onderwerp mediëvalistische beeldvorming in videogames centraal. Naast een theoretische literatuur onderzoek, is ervoor gekozen om het spel Kingdom Come: Deliverance ...Show moreIn dit eindwerkstuk staat het onderwerp mediëvalistische beeldvorming in videogames centraal. Naast een theoretische literatuur onderzoek, is ervoor gekozen om het spel Kingdom Come: Deliverance (2018) als casus te gebruiken om een hypothese te testen en vervolgens een vraag te antwoorden gebaseerd verzamelde data uit het spel. Kingdom Come: Deliverance is een role-playing game en heeft een gemiddelde speelduur van 90 uur. Daarom is ervoor gekozen om alleen de hoofd narratief te volgen in de vorm van de ‘main quest line’ en de keuzes de speler kan maken binnen deze narratief. De hypothese luidt als volgd; ‘hoe strakker de narratief in Kingdom Come: Deliverance, hoe beperkter de ludologische vrijheid van de speler.’ Om deze hypothese context te geven is het van belang om alvorens een theoretisch raamwerk op te zetten op het gebied van mediëvalisme in video games, analysemethodes van narratieven in video games en de structuur-en semiotiek van quests. Deze zullen allemaal onderbouwd worden aan de hand van voorbeelden uit Kingdom Come: Deliverance. Ook zal er een korte voorgeschiedenis worden gegeven van videogames met een middeleeuwse setting bij wijze van inleiding, met name om inzicht te geven in hoe games met deze historische setting er vandaag de dag eruit zien en waarom. Voorafgaand aan het analyseren van de data zal er een beknopte uiteenzetting van de regels worden gegeven, waaraan werd vastgehouden tijdens het verzamelen van de quest data. De verzamelde gegevens en het eerdere theoretische raamwerk zouden een interessant perspectief kunnen bieden op hoe de middeleeuwen worden afgebeeld in moderne verhaalgedreven videogames.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
open access
2018-01-24T00:00:00Z
In deze scriptie wordt onderzocht hoe de Katholieke Kerk in de late oudheid haar machtspositie heeft willen legitimeren door middel van een drakenlegende. Daarbij wordt de legende op drie...Show moreIn deze scriptie wordt onderzocht hoe de Katholieke Kerk in de late oudheid haar machtspositie heeft willen legitimeren door middel van een drakenlegende. Daarbij wordt de legende op drie verschillende manieren benaderd. Ten eerste met het begrippenapparaat van Erfgoedstudies, ten tweede met behulp van de narratologie en ten slotte wordt gekeken hoe de legende is ingebed in andere orale -en literaire tradities.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Deze scriptie bevat een vergelijkend onderzoek naar de narratologische elementen in F. Bordewijks roman Karakter en Mike van Diems gelijknamige filmadaptatie. Aan de hand van deze analyse en de...Show moreDeze scriptie bevat een vergelijkend onderzoek naar de narratologische elementen in F. Bordewijks roman Karakter en Mike van Diems gelijknamige filmadaptatie. Aan de hand van deze analyse en de theorie rondom filmadaptaties worden conclusies getrokken over de interpretatiewijzigingen die de adaptatie teweeg brengt alsmede over de ideologische context van de filmadaptatie.Show less