Burgerjournalistiek speelt een steeds grotere rol in de wereld van de (foto)journalistiek. Steeds meer nieuwsmedia maken gebruik van deze verslaggeving door burgers, bijvoorbeeld door hun foto’s in...Show moreBurgerjournalistiek speelt een steeds grotere rol in de wereld van de (foto)journalistiek. Steeds meer nieuwsmedia maken gebruik van deze verslaggeving door burgers, bijvoorbeeld door hun foto’s in kranten of online te publiceren. In de nieuwsverslaggeving van de burgeroorlog in Syrië is de rol van burgerjournalistiek nadat het land als onveilig voor journalisten werd verklaard, groter dan ooit tevoren. De fotoverslaggeving van de oorlog in Syrië leent zich dan ook perfect voor een onderzoek dat het verschil tussen professionele- en burgerjournalisten wil meten. Dat verschil is in dit onderzoek gemeten in termen van nieuwswaardigheid. Aan de hand van een op foto’s aangepaste versie van de Theorie van Nieuwswaarden van Galtung en Ruge (1965) is onderzocht of er verschillen bestaan tussen gepubliceerde nieuwsfoto’s gemaakt door professionele- en burgerjournalisten. Nieuwsfoto’s zijn nog niet vaak onderzocht aan de hand van de twaalf klassieke nieuwswaarden, en nog niet eerder werd het verschil tussen professionele- en burgerjournalisten gemeten in termen van nieuwswaardigheid. Uit eerder onderzoek naar burgerjournalistiek blijkt dat de journalistiek steeds meer vloeibaar wordt (Deuze, 2006). De grenzen tussen professionals en burgers vervagen in de hele wereld, zo ook in de journalistiek. Voor de nieuwswaardigheid van de nieuwsfoto’s over het geheel genomen werden dan ook geen grote verschillen verwacht tussen professionele- en burgerjournalisten. Mortensen (2014) stelt echter dat burgers zich wel onderscheiden door het principe van right time, right place (Mortensen, 2014). Hieruit volgde de verwachting dat foto’s gemaakt door burgers vaker nieuwswaarden in zich hebben waarbij het tijdsbestek tussen gebeurtenis en het maken van de foto van belang is. Te weten de waarden frequency en unexpectedness. Dit onderzoek bevestigt het idee dat burgerjournalisten zich onderscheiden door ‘het op het juiste moment, op de juiste plaats zijn’. Nieuwsfoto’s gemaakt door burgerjournalisten bevatten significant vaker de waarde frequency dan nieuwsfoto’s gemaakt door professionele journalisten. Professionele journalisten onderscheiden zich weer door de voordelen van de perskaart. Zij zijn vaker aanwezig bij van tevoren geplande persmomenten en onderscheiden zich hiermee van hun burgercollega’s. Nieuwsfoto’s gemaakt door professionele journalisten tonen significant vaker de waarde reference to elite persons dan nieuwsfoto’s gemaakt door burgerjournalisten. Ook de theorie van Mark Deuze over de vloeibare journalistiek wordt onderschreven. Er blijkt geen significant verschil te vinden tussen nieuwsfoto’s gemaakt door professionele- en burgerjournalisten, als het gaat om de algemene nieuwswaardigheid.Show less