In het kader van vernieuwende vormen van online journalistiek bekijken we in dit onderzoek het verschijnsel 'newsgames'. Centraal staat de vraag of deze vorm van journalistiek positieve effecten...Show moreIn het kader van vernieuwende vormen van online journalistiek bekijken we in dit onderzoek het verschijnsel 'newsgames'. Centraal staat de vraag of deze vorm van journalistiek positieve effecten kan hebben op het leerproces en de ervaring van de nieuwsconsument. We beredeneren dat newsgames interactieve multimediale producties zijn. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat multimediale verhalen, verhalen waar meerdere mediatypen gecombineerd worden, zoals tekst en beeld, positieve effecten kunnen hebben op het leerproces. Door het interactieve element zouden newsgames ook een vermakelijk aspect erbij krijgen, wat het leerproces alleen maar meer zou stimuleren. We hebben vijftien respondenten een newsgame laten spelen, de hardopdenkmethode laten gebruiken, en naderhand hebben wij hen geïnterviewd. Doel was erachter te komen hoe zij de newsgame hadden ervaren en wat voor effect het spel volgens hen op het leerproces had. Concluderend kunnen we stellen dat de newsgame over het algemeen positief werd ontvangen, maar dat de respondenten veel tekortkomingen aankaartten. We stellen ook dat dit waarschijnlijk een heersend beeld is voor het genre als geheel.Show less