Door toenemende economische druk is het gebruik van audience metrics op online redacties het afgelopen decennium sterk toegenomen (Zamith, 2018). Hiermee zijn de clicks van een gekwantificeerd...Show moreDoor toenemende economische druk is het gebruik van audience metrics op online redacties het afgelopen decennium sterk toegenomen (Zamith, 2018). Hiermee zijn de clicks van een gekwantificeerd publiek een steeds grotere rol gaan spelen als poortwachter in het nieuwsselectie- en productieproces (Shoemaker & Vos, 2009). Dit is problematisch omdat metrics alleen het gedrag van de massa kunnen meten. De clicks worden onterecht op één lijn gelegd met de interesse van het publiek en zorgen ervoor dat de wensen van de loyale nieuwsconsument worden ondergesneeuwd (Fürst, 2020). Een traditionele focus op clicks is daarnaast onwenselijk wegens het veranderende verdienmodel van veel redacties. Door tegenvallende advertentie-inkomsten focussen zij zich steeds meer op het verwerven van abonnees of leden (Newman, 2023). Daarom doet deze studie onderzoek naar hoe metrics tegenwoordig worden ingezet door redacties om de loyale nieuwsconsument aan zich te binden. Bij vier Nederlandse kranten, de Telegraaf, het AD, de NRC en de Volkskrant, is onderzocht of en hoe loyaliteit onderdeel vormt van de doelen bij het meten van data en hoe het meten van loyaliteit in de praktijk wordt gebracht. Op de redactievloer zijn op vier lagen semigestructureerde interviews afgenomen om op te onderzoeken hoe tegen loyaliteit wordt aangekeken en wat de daadwerkelijke impact is van metrics (ook veelvuldig ‘data’ genoemd in deze studie) die om loyaliteit draaien. Bij elke krant is een online eindverantwoordelijke, een data-analist, een samensteller van de homepagina en een schrijvende redacteur geïnterviewd. Uit de interviews blijkt dat de rol van loyaliteit zeer groot is in zowel de doelstellingen als de uitvoering. Bij veel redacties ligt een grote focus op het verwerven en actief houden van abonnees. Hierdoor wordt in data-analyse het gedrag van loyale nieuwsconsumenten in bepaalde gevallen geprioriteerd boven eenmalige nieuwsconsumenten. Daarnaast wordt door redacties onderzocht hoe die nieuwsgebruiker loyaal wordt. Zo wordt het pad naar conversie (abonnementsverkoop) geanalyseerd en wordt op artikelniveau geanalyseerd waar en waarom nieuwsconsumenten afhaken. Deze kennis uit data wordt ingezet om beter aan te sluiten op publieksbehoeften. De kanttekening die moet worden geplaatst is dat, ook al verliezen de clicks terrein, beslissingen op real-time basis nog veel op die clicks gebaseerd zijn. Uit het empirische onderzoek worden twee belangrijke lessen getrokken. Ten eerste bepalen metrics allang niet meer slechts de onderwerpkeuzes, maar kunnen metrics tegenwoordig eerder de vorm van een artikel bepalen dan het onderwerp. Ten tweede hoeft de loyale nieuwsconsument niet ondergesneeuwd te raken door metrics, maar vormen metrics juist de mogelijkheid om de behoeften van die loyale nieuwsconsument te vervullen. Het onderzoek sluit af met een discussie waarin de vraag wordt gesteld hoe deze nieuwe vormen van metrics invloed hebben op de democratische functie van media.Show less
‘Disaster threatens world’, read an ominous headline on the frontpage of the Dutch daily newspaper NRC Handelsblad on Tuesday August 31st, 1971. “If life remains business as usual for everyone, an...Show more‘Disaster threatens world’, read an ominous headline on the frontpage of the Dutch daily newspaper NRC Handelsblad on Tuesday August 31st, 1971. “If life remains business as usual for everyone, an absolute catastrophe will hit us within mere decennia. It is only a question whether the catastrophe will be caused by hunger, exhaustion of essential resources, or pollution of the earth. Radical measures will be necessary – immediately! – if calamity is to be avoided”, NRC’s science journalist Arie de Kool started one of the opening stories of his paper. De Kool had not personally discovered a major disaster that was about to hit planet earth and its inhabitants, he was quoting directly from a leaked early version of a report compiled by a few experts working at the prestigious Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Boston. Although warnings like this one are common these days, when De Kool first showed his editor his scoop on The Club of Rome and the foreseen dangers of economic growth to the future of mankind in 1971, this was not the case. Back then, computer models were relatively new and although many of the warnings by The Club of Rome had been uttered by politicians and activists for decades already, attempts to create a holistic model for a combination of interconnected risks had not found a very receptive ear in most countries. De Kool, whose career could use a major scoop by 1971 as this thesis shows, found a massive audience with his story on The Club of Rome and its distressing model. Not just the general public, but also politicians from left to right across the many waning political pillars of Dutch society in the 1970s read the Club’s Limits to Growth-report. This thesis - which provides an answer to the question why the report made such a splash in the Netherlands in particular - is grounded on research of the most important Dutch contemporary sources, that is, on a close reading of the most important and widest circulating articles, reports and op-eds concerning the ideas and suggestions of the Limits to Growth-report as it came out in the early 1970s. To this body of sources, in order to explore the political relevance of such an emerging environmentalism, this thesis adds an overview of parliamentary debates and governmental deliberations, which are crucial to further embedding the Club of Rome’s reports into the Dutch evolving socio-political landscape. Finally, a large body of secondary literature helps this thesis to problematize and operationalize the most important terms of the discussion, from environmentalism to modelling, while contextualizing them historically and geographically.Show less
This thesis researched if there is a media bias present in English language media when reporting on Iran’s nuclear program in 2021. Ten articles from The New York Times, The Wall Street Journal,...Show moreThis thesis researched if there is a media bias present in English language media when reporting on Iran’s nuclear program in 2021. Ten articles from The New York Times, The Wall Street Journal, The Guardian, and The Times (UK) were carefully selected for this research. Resulting in forty articles in total (N=40) that were part of the content analysis. All four newspapers tended to have a negative bias toward Iran’s nuclear program in 2021, although to varying degrees. This thesis found that The Wall Street Journal had the most bias, followed by The New York Times and The Guardian, ending with The Times (UK) having the least amount of bias.Show less
Newspapers are published fast and often, even in the eighteenth century. Setting type by hand is a rather extensive process. Do we see traces of this complicated process in newspapers? And who...Show moreNewspapers are published fast and often, even in the eighteenth century. Setting type by hand is a rather extensive process. Do we see traces of this complicated process in newspapers? And who decides on the layout and typographical features of newspapers? Did typesetters copy typesetting habits from each other? Is it possible to see right away where a newspaper has been printed or do they all look similar? To find out more about printing processes and newspapers layouts during the late eighteenth century five French newspapers from three different countries were analyzed: the Gazette de Leyde, the Gazette d’Amsterdam, the Gazette de Nice, the Courrier d’Avignon and the Gazette de Berne. First, the historical background for all three countries and all five newspapers was researched, which is presented in chapter two and the first half of chapter three, before the printing practices in the Netherlands are introduced in the second half of chapter three. By looking more extensively at the manual written by David Wardenaar, Beschrijving der boekdrukkunst [Description of book printing], the process of printing newspapers became clearer. In chapter four the analysis of the five newspapers can be found, which helped distinguish whether there were typographical features that could be found in all five newspapers and whether the newspapers followed certain ‘trends’ or habits of other newspapers which they adopted.Show less
In this paper the author looks at the media perspective of American newspapers after the Second World War on Japan and Germany and whether these perspectives differed. The hypothesis is that there...Show moreIn this paper the author looks at the media perspective of American newspapers after the Second World War on Japan and Germany and whether these perspectives differed. The hypothesis is that there will be a racial difference in the portrayal of these countries.Show less