Om het samenwerkingsproces zo goed mogelijk te laten verlopen is het van belang dat leerlingen gemotiveerd zijn om samen te werken (Saab, Van Jolingen & Hout-Wolters, 2009). In deze studie is...Show moreOm het samenwerkingsproces zo goed mogelijk te laten verlopen is het van belang dat leerlingen gemotiveerd zijn om samen te werken (Saab, Van Jolingen & Hout-Wolters, 2009). In deze studie is onderzocht of motivatie beïnvloed kan worden door peer-modeling. De modeling werd gedaan door een korte film te tonen waarin peers vertellen over het nut van samenwerkend leren. Zo laten zij bijvoorbeeld weten dat je door uit te leggen de stof zelf beter leert onthouden, door feedback te geven en te krijgen meer leert en dat je later voor je werk ook moet samenwerken. Er deed een groep van 159 vmbo-leerlingen, uit de eerste twee klassen van twee scholen, mee aan het onderzoek. Van deze groep kregen 84 leerlingen de film met peer-modeling te zien. De resultaten van de experimentele conditie werden vergeleken met die van een vergelijkbare controlegroep. Het experiment werd gedaan met herhaalde metingen. Voor en na het zien van de film werd door de proefpersonen een vragenlijst ingevuld over het nut van samenwerken, de competentiebeleving en intrinsieke motivatie. Na het invullen van de vragenlijst werd er in groepjes van vier aan een jigsaw samenwerkingstaak gewerkt. Afsluitend werden de leerlingen gevraagd een vragenlijst in te vullen over hun beleving van het samenwerkingsproces. Uit de resultaten blijkt dat peer-modeling een klein positief effect had op de concepties over het nut van samenwerken en een middelgroot effect op de intrinsieke motivatie voor samenwerken. Daarentegen bleek de competentiebeleving afgenomen na het zien van het peer-modeling filmpje. De resultaten van de uitvoering van de samenwerkingstaak van de controlegroep waren significant hoger dan die van de experimentele groep.Show less