Onderzoek heeft uitgewezen dat goede executieve functies (EF) op veel aspecten van het leven een positieve invloed kunnen hebben en dat minder goede EF een negatieve invloed kunnen hebben op deze...Show moreOnderzoek heeft uitgewezen dat goede executieve functies (EF) op veel aspecten van het leven een positieve invloed kunnen hebben en dat minder goede EF een negatieve invloed kunnen hebben op deze aspecten. In dit onderzoek is onderzocht of een ouderinterventie, waarbij de ouders inzicht krijgen in de ontwikkeling van hun kind, een positieve invloed heeft op de EF van hun kinderen. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen algemene EF en de hoofdcomponenten van EF (inhibitie, werkgeheugen en mentale flexibiliteit). De verwachting was dat de interventie een positieve invloed heeft op de EF van hun kinderen en dat de hoofdcomponenten op verschillende leeftijden verschillend worden beïnvloed door de interventie. De onderzoeksgroep bestond uit 91 kinderen van de groepen 1 t/m 4 met een gemiddelde leeftijd van 6 jaar en 4 maanden (SD = 1;2). Om de algemene EF bij de kinderen te onderzoeken is gebruik gemaakt van de Behavior Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF). Om inhibitie en mentale flexibiliteit te meten werd de Response Organization Objects (ROO) gebruikt en om werkgeheugen te meten werd de Spatial Temporal Span (STS) gebruikt (de ROO en STS zijn beide onderdeel van de Amsterdam Neuropsychological Tasks (ANT)). Ouders van de kinderen in de interventiegroep kregen een interventie aangeboden. De ouders van kinderen in de controlegroep kregen geen enkele vorm van interventie aangeboden. Er is geen interactie-effect gevonden voor tijd X conditie voor de algemene EF gemeten met behulp van de BRIEF of voor één van de hoofdcomponenten in de onderbouw en middenbouw gemeten met de ANT. Dit onderzoek heeft uitgewezen dat een ouderinterventie, waarbij de ouders inzicht krijgen in de ontwikkeling van hun kind, geen invloed heeft op de algemene EF en/of de hoofdcomponenten van EF bij kinderen in de onderbouw en middenbouw van de basisschool. Hierbij is geen verschil gevonden wanneer ouders de EF van hun kinderen rapporteren of wanneer EF gemeten worden aan de hand van cognitieve taken gemaakt door kinderen.Show less