In dit bachelor eindwerkstuk is gekeken naar de invloed van sociale achtergrond van een individu op de educatie die dat individu zal krijgen en welke invloed die educatie heeft op een succesvolle...Show moreIn dit bachelor eindwerkstuk is gekeken naar de invloed van sociale achtergrond van een individu op de educatie die dat individu zal krijgen en welke invloed die educatie heeft op een succesvolle carrière. De nadruk ligt hier op de overgangsjaren van het primaire onderwijs naar het secundaire onderwijs en het secundaire onderwijs naar het tertiaire onderwijs. Aan de hand van statistieken van het Japanse ministerie van onderwijs en resultaten uit onderzoeken van vooraanstaande Japanse en niet-Japanse academici wordt geconstateerd dat kinderen uit welvarende gezinnen meer kansen hebben dan hun arme tegenhangers. Dit fenomeen wordt sociale immobiliteit genoemd. Zo zien ouders die zelf hebben gestudeerd het nut van een goede opleiding in en zijn zo een veel grotere stimulerende factor voor hun kinderen dan ouders zonder universitaire opleiding. Ook hebben welvarende gezinnen meer geld te besteden aan onderwijs in de vorm van juku, buitenschoolse onderwijsinstanties. In deze scriptie wordt ook ingezoomd op de vorm van het Japanse onderwijssysteem, zoals de hierboven genoemde juku en het fenomeen examenoorlog en wat er door de jaren door de Japanse overheid is ondernomen om ieder individu gelijke kansen te bieden. Er wordt geconcludeerd dat het Japanse onderwijssysteem ondanks hervormingen niet voor ieder individu gelijke kansen biedt.Show less