In de literatuur is weinig bekend over het inzetten van spelend leren in groep 3, daarom is het belangrijk om te weten hoe onderwijsprofessionals tegenover het inzetten van spelend leren staan. Dus...Show moreIn de literatuur is weinig bekend over het inzetten van spelend leren in groep 3, daarom is het belangrijk om te weten hoe onderwijsprofessionals tegenover het inzetten van spelend leren staan. Dus is er onderzoek gedaan met de onderzoeksvraag: ‘Hoe staan onderwijsprofessionals van de onderbouw tegenover het inzetten van spelend leren in groep 3?’ Op basisschool X is er twijfel over de implementatie van spelend leren in groep 3, deze basisschool is gebruikt als case study voor het beantwoorden van de onderzoeksvraag. De gebruikte definitie is een continuüm die bestaat uit: vrij spel, onderzoekend spel, samenwerkend spel, spelenderwijs leren en leren door spelletjes. Dit spel loopt van ongestructureerd, waarbij de leerkracht een passieve rol heeft, naar gestructureerd, waarbij de leerkracht een actieve rol heeft. Er zijn vijf interviews afgenomen met onderwijsprofessionals die betrokken zijn bij de onderbouw van Basisschool X. De interviews zijn afgenomen aan de hand van een topic guide, vervolgens getranscribeerd en gecodeerd. De resultaten zijn vergeleken met de literatuur over spelend leren. De onderwijsprofessionals zien voordelen van spelend leren, namelijk het vergroten van de woordenschat, het verwerken van informatie en het vergroten van de motivatie. Een nadeel is dat spelend leren niet genoeg is voor het aanleren van complexe vaardigheden. De onderwijsprofessionals voelden zich competent om spelend leren in te zetten, maar zien wel uitdagingen in een tekort aan tijd, middelen en/of ruimte. Dus de onderwijsprofessionals lijken een positieve houding te hebben ten opzichte van het inzetten van spelend leren in groep 3.Show less