According to Gibson (1962) fixation on key features of letters has a major role in the development of emergent literacy. But it was still unknown which role key features of letters had on children...Show moreAccording to Gibson (1962) fixation on key features of letters has a major role in the development of emergent literacy. But it was still unknown which role key features of letters had on children who can’t read or write conventional. The following hypotheses where tested in this research: ‘Do 4-year old children fixate more on key features of letters than 3-year old children?’, ‘Do 4-year old children fixate longer on key features of letters than 3-year old children?’, ‘Mediates letter knowledge the relation number of fixations on key features of letters and emergent writing?’ and ‘Mediates letter knowledge the relation fixation time on key features of letters and emergent writing?’ In this research 75 4-year old and 104 3-year old children participated. The Tobii eye tracker x2-60 recorded the fixation count and duration on key features of letters. Besides using the eye tracker device, a letter knowledge task has been taken. At the same time a test was taken to determine the stage of emergent writing. The first task of the letter perception test was not significant (P > .05). But there was a significant difference between the 3- and 4-year old and the second task fixation count on key features of letters, t (171) = -2.05, p = .042. A significant difference between the 3- and 4-year old was shown on the second task fixation duration on key features of letters, t (171) = -2.83, p = .005. Additionally can be concluded that letter knowledge (p < .01) mediates significant between the first and second task fixation duration and the first and second task fixation count on key features of letters and emergent writing. Concluding, from the early childhood letter fixation on key features of letters has influence on the further development of emergent literacy.Show less
Volwassen kijken naar de ‘key feature’ van de letter om de letter te herkennen en niet naar de hele letter. Maar hoe kijken peuters, met weinig letterkennis, naar letters? In dit onderzoek is de...Show moreVolwassen kijken naar de ‘key feature’ van de letter om de letter te herkennen en niet naar de hele letter. Maar hoe kijken peuters, met weinig letterkennis, naar letters? In dit onderzoek is de relatie tussen letterperceptie en ontluikende geletterdheid onderzocht. Er is van 101 driejarige peuters de letterkennis, visuele perceptie en schrijfontwikkeling getest. Uit dit onderzoek blijkt dat er geen significantie relatie is gevonden tussen letterperceptie en ontluikende geletterdheid. Wel is gebleken dat er een relatie is tussen de duur van het fixeren op de key van de letter en letterkennis. Dit onderzoek geeft informatie over hoe peuters naar letters kijken en over de relatie tussen letterperceptie en ontluikende geletterdheid.Show less
Gevorderde lezers laten een voorkeur zien voor talige informatie gepresenteerd in het rechter visuele veld. Deze voorkeur is ook in toenemende mate te zien bij basisschoolkinderen in samenhang met...Show moreGevorderde lezers laten een voorkeur zien voor talige informatie gepresenteerd in het rechter visuele veld. Deze voorkeur is ook in toenemende mate te zien bij basisschoolkinderen in samenhang met hun leesniveau. In dit onderzoek is bekeken of kinderen voor aanvang van het leesonderwijs op school al een dergelijke voorkeur laten zien, in samenhang met hun niveau van ontluikende geletterdheid. Bij kinderen (N=54) uit basisschoolgroepen 1 en 2 is het niveau van ontluikende geletterdheid onderzocht. Daarnaast zijn taken afgenomen waarbij talige (letters) en niet talige (vormen) visuele informatie, gepresenteerd in het rechter en linker visuele veld, moest worden onthouden. Kinderen bleken ongeacht het niveau van ontluikende geletterdheid nog geen duidelijke voorkeur voor talige informatie in het rechter visuele veld te laten zien. Naarmate kinderen een hoger niveau van ontluikende geletterdheid hadden, maakten zij wel in toenemende mate onderscheid in de visuele informatieverwerking van talige en niet talige informatie in het rechter visuele veld: letters werden beter onthouden dan vormen. Voor het linker visuele veld is hiervan geen bewijs gevonden.Show less