Met de Tobii eyetracker zijn tijdens het lezen van letters en woorden de oogbewegingen gemeten van 260 kinderen (leeftijd in maanden: M = 77,8; SD = 3,2) gezeten in groep 3 op 15 verschillende...Show moreMet de Tobii eyetracker zijn tijdens het lezen van letters en woorden de oogbewegingen gemeten van 260 kinderen (leeftijd in maanden: M = 77,8; SD = 3,2) gezeten in groep 3 op 15 verschillende scholen in Nederland. Onderzocht is of kinderen letters in het parafoveale veld kunnen herkennen zonder op deze letters te fixeren. Daarnaast is onderzocht of deze beginnende lezers reeds fixeren op de prefered viewing location (PVL) in een woord. We veronderstelden een verband tussen het parafoveaal waarnemen van letters en het fixeren op de PVL tijdens het lezen van woorden. Geconcludeerd kan worden dat 75% van de kinderen de rechter- en 67% van de kinderen de linker letter in het parafoveale veld kan waarnemen zonder te fixeren. De helft van alle kinderen fixeert op de PVL in een woord. Zowel de parafoveale waarneming als het fixeren op de PVL hangt samen met het lezen van- en aantal keer fixeren op woorden. Kinderen die een grotere visuele span hebben en/of op de PVL fixeren lezen vaker woorden correct en maken minder fixaties tijdens het lezen van de woorden. Eveneens is onderzocht of er een relatie is tussen scores op de RAN-taak en de oogbewegingen van kinderen. Er zijn significante verbanden gevonden tussen de scores op de RAN-taak en parafoveale waarneming.Show less
"Van negenendertig beginnende lezers uit groep 3 van twee basisscholen in Leiden met een populatie uit midden tot hoog opgeleide gezinnen zijn na twee maanden leesonderwijs oogbewegingen...Show more"Van negenendertig beginnende lezers uit groep 3 van twee basisscholen in Leiden met een populatie uit midden tot hoog opgeleide gezinnen zijn na twee maanden leesonderwijs oogbewegingen geregistreerd om de visuele waarneming van letters en woorden te onderzoeken. Het kost kinderen veel tijd om zowel hoofdletters als kleine letters snel en correct te leren herkennen. Het lezen van woorden duurt dan ook bij beginnende lezers gemiddeld meer dan twee keer zo lang met drie keer zoveel (her)fixaties vergeleken bij lezers eind groep 3. Woorden die zij vaker gezien hebben herkennen beginnende lezers visueel sneller en met minder fixaties. Daarbij kijken zij alleen bij het lezen van langere woorden (vijf letters) direct naar de meest optimale plaats in een woord om in een oogopslag zoveel mogelijk informatie op te nemen. In aanmerking genomen dat visuele waarneming van letters en woorden nog in ontwikkeling is interpreteren wij, in het kader van het beginnende leesproces, deze resultaten als een aanwijzing dat visuele waarneming mede bepalend is voor succes bij het leren lezen."Show less
Aan dit onderzoek namen 182 kinderen uit groep 3 van de basisschool deel, waarbij de gemiddelde leeftijd van de kinderen 77.8 maanden was. De oogbewegingen tijdens het benoemen van parafoveale...Show moreAan dit onderzoek namen 182 kinderen uit groep 3 van de basisschool deel, waarbij de gemiddelde leeftijd van de kinderen 77.8 maanden was. De oogbewegingen tijdens het benoemen van parafoveale letters blijken de vaardigheid in het lezen van losse woorden te kunnen voorspellen. De oogbewegingen worden beïnvloed door het dopamine D4 gen (DRD4). Er zijn twee varianten van dit gen, een lang (7+) en een kort (7-) allel. Bij bezit van het 7+ allel is de opname van dopamine verstoord. DRD4 voorspelt ook de leesvaardigheid. Het bezitten van het 7+ allel voorspelt een lagere leesvaardigheid. De relatie tussen DRD4 en leesvaardigheid wordt niet gemedieerd door oogbewegingen. De uitkomst van dit onderzoek impliceert dat het aan te raden is om uitgebreider onderzoek te doen naar de gevonden relaties. De vraag is of de relaties blijven bestaan wanneer de kinderen ouder worden en wanneer de oogbewegingen worden gemeten tijdens het lezen van letters waarvan in dit onderzoek niet werd gevraagd ze te benoemen en woorden of teksten. Daarnaast is het interessant om te onderzoeken op welke manier DRD4 invloed heeft op de oogbewegingen en leesvaardigheid zodat hier met gepaste interventies op ingespeeld kan worden.Show less