Dit onderzoek heeft gekeken naar het effect van het oplichten van tekst in digitale boeken op het tekstbegrip voor zwakke en sterke lezers in groep 3. De participanten in dit onderzoek waren 63...Show moreDit onderzoek heeft gekeken naar het effect van het oplichten van tekst in digitale boeken op het tekstbegrip voor zwakke en sterke lezers in groep 3. De participanten in dit onderzoek waren 63 kinderen van 6,3 tot 8,3 jaar oud (M = 7.05, SD = 0.41) in groep 3 van 10 reguliere basisscholen in Nederland. Deze kinderen spraken vloeiend Nederlands en hadden geen leer- en/of gedragsproblemen. Van de 63 kinderen werden 26 kinderen gerekend tot zwakke lezer en 37 kinderen tot sterke lezer. Voor zover bekend, waren zowel de meeste moeders van de kinderen (50,8%) als de meeste vaders (38,1%) middelbaar opgeleid. Het onderzoek bestond uit een gerandomiseerd pretest posttest within subject design. De interventie bestond uit het lezen van 3 gedigitaliseerde verhalen met een voorleesstem in 3 verschillende condities (zonder oplichten, oplichten per regel, oplichten per halve bladzijde). Voorafgaand aan het lezen van de verhalen werd de leesvaardigheid gemeten met AVI-toetskaarten. Het tekstbegrip werd voor en na het lezen van de verhalen gemeten met multiple choice begripsvragen over de drie verhalen. Voor het beantwoorden van de onderzoeksvraag is gebruik gemaakt van een t-toets en 2 mixed ANOVA’s. Uit de resultaten van dit onderzoek bleek geen significant verschil tussen de scores op tekstbegrip bij niet oplichten van tekst en de scores op tekstbegrip bij het oplichten van tekst. Als wordt gekeken naar de groep lezers in groep 3 als geheel, heeft het oplichten van tekst dus geen effect op het tekstbegrip. Het effect van het oplichten van tekst op het tekstbegrip verschilde tussen zwakke en sterke lezers. Zwakke lezers scoorden significant hoger op tekstbegrip bij het oplichten van tekst dan zonder oplichten en profiteren dus van het oplichten van tekst. Het maakt voor zwakke lezers niet uit of de tekst oplicht per regel of per halve bladzijde. Voor sterke lezers had het oplichten van tekst geen significant effect op het tekstbegrip. Concluderend scoren zwakke lezers beter op tekstbegrip als de tekst in digitale boeken oplicht tegelijkertijd met de gesproken tekst. Ouders en leerkrachten kunnen het tekstbegrip van zwakke lezers vergroten door hen digitale boeken aan te bieden met oplichtende tekst.Show less