In dit kwalitatieve onderzoek is getracht een antwoord te vinden op de vraag hoe het ervaren leiderschap het organizational citizenship behaviour (OCB) bij leerkrachten op het Minkema College...Show moreIn dit kwalitatieve onderzoek is getracht een antwoord te vinden op de vraag hoe het ervaren leiderschap het organizational citizenship behaviour (OCB) bij leerkrachten op het Minkema College beïnvloedt. Ook is gekeken welke rol span of control (SOC) hierin speelt. Om deze onderzoeksvraag van een antwoord te voorzien, zijn semigestructureerde interviews afgenomen. De respondenten betroffen zes medewerkers van het Minkema College in Woerden, Utrecht, waarvan twee leidinggevenden en vier leerkrachten. Uit het onderzoek is gebleken dat het ervaren leiderschap de aanwezigheid van bepaalde categorieën van OCB bij de leerkrachten verklaart. Het ervaren leiderschap van een van de leidinggevenden blijkt overwegend relatie georiënteerd. Zijn leiderschapsgedrag is gekoppeld aan OCB-categorieën consciëntieusheid, sportiviteit en altruïsme bij zijn twee leerkrachten. Het ervaren leiderschap van de andere leidinggevende is overwegend taak georiënteerd, en gekoppeld aan OCB-categorieën altruïsme en sportiviteit bij haar twee leerkrachten. Ondanks dat de relatie tussen leiderschap en OCB bij leerkrachten in eerder kwantitatief onderzoek is aangetoond, kan vanwege de kwalitatieve aard van deze studie in beperkte mate uitspraken worden gedaan over de causaliteit tussen het ervaren leiderschap en OCB bij de leerkrachten. SOC is een construct gebleken met een ambivalente invloed. De respondenten geven in de interviews wisselende signalen af met betrekking tot de vraag of de effecten van de SOC van hun leidinggevenden positief of negatief zijn. Deze observatie is in lijn met recent onderzoek, waarin wordt gesteld dat de implicaties van SOC complexer zijn dan eerdere literatuur het doorgaans laat lijken. Dit onderzoek heeft bijgedragen aan de literatuur door te voldoen aan suggesties voor vervolgonderzoek vanuit verschillende studies. Ook is een bijdrage geleverd aan het verhelpen van een hiaat in de literatuur binnen het onderzoeksgebied van leiderschap en het verband met OCB. Het onderwijs vormt een sector die in toenemende mate voor diverse maatschappelijke uitdagingen komt te staan. Het is aan te bevelen om OCB in te gaan zetten als hulpmiddel om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Deze aanbeveling is al gedaan in eerder onderzoek. Het verschil met dat en mijn onderzoek, is dat we nu gezien hebben dat de schoolmedewerkers er klaar voor zijn. Zowel de leidinggevenden als de leerkrachten hebben immers een positieve mening over het concept OCB en zien de meerwaarde ervan in.Show less