Het beeld van de otaku in de Japanse popcultuur heeft lange tijd negatieve connotaties gehad, vaak gekenmerkt door sociale teruggetrokkenheid, obsessieve interesse in subculturen zoals anime en...Show moreHet beeld van de otaku in de Japanse popcultuur heeft lange tijd negatieve connotaties gehad, vaak gekenmerkt door sociale teruggetrokkenheid, obsessieve interesse in subculturen zoals anime en manga, en een gebrek aan zelfzorg. Initieel had het label zelfs criminele connotaties door het verband met de Miyazaki-moordzaken. Verder werden otaku vooral afgebeeld als mannen, sociaal incapabel, obsessief, met een gebrek aan realiteitszin en fysiek zwaarlijvig, wat hun excessen en falen verder benadrukte. Hoewel dit imago in de afgelopen jaren verbeterd is door een toegenomen erkenning van het economische belang van otaku-gerelateerde consumptie en positieve representaties in populaire media, houden sommige stereotypen nog steeds stand. Waar echter nog relatief weinig aandacht voor is geweest, is de representatie van vrouwelijke otaku, zowel in media als in academisch onderzoek. Het verkennen van deze representatie en de impact ervan kan waardevolle inzichten bieden in de ontwikkeling van de otaku cultuur. Vrouwelijke otaku worden vaak minder negatief afgebeeld dan hun mannelijke tegenhangers en soms spelen verschillende maatschappelijke verwachtingen over hen een rol, zoals het potentieel bijdragen aan het opbouwen van families en daarmee het tegengaan van de vergrijzing in Japan. Desondanks is er nog steeds een gebrek aan diepgaand onderzoek naar hun representaties en ervaringen, en blijven veel van de bestaande representaties sterk beïnvloedt door een mannelijk perspectief. Dit onderzoek richt zich specifiek op de representatie van vrouwelijke otaku in twee anime-series: ‘Romantic Killer’ en ‘Kiss Him, Not Me!’. Door middel van een vergelijkende analyse onderzoeken we de vraag in hoeverre de traditionele negatieve beelden van otaku standhouden in deze series, en in hoeverre de representatie van vrouwelijke otaku verschilt van die van mannelijke otaku. Daarnaast wordt in deze scriptie geanalyseerd hoe deze representaties veranderingen in de otaku cultuur weerspiegelen en mogelijk bijdragen aan het debat over de rol van otaku in de hedendaagse samenleving. Door deze analyse zou een dieper inzicht verworven kunnen worden in de dynamiek van gender en subcultuur in Japan, en de wijze waarop mediarepresentaties mogelijk kunnen bijdragen aan het vormen van sociale percepties.Show less
This study looks at how otaku relate to and engage works, building on previous research showing that affect is the lynchpin for otaku, the axis around which their engagement with works revolves....Show moreThis study looks at how otaku relate to and engage works, building on previous research showing that affect is the lynchpin for otaku, the axis around which their engagement with works revolves. Through mainly looking at anime this matter will be approached from a film studies perspective. This study takes the Narrative consumption and Database consumption theories, by Ōtsuka Eiji and Azuma Hiroki respectively and underpins(integrates) them with Carl Plantinga’s theory on affect elicitation, thus demonstrating that Plantinga’s theory is absolutely imperative to making these theories function and creating an ‘integrative theoretical framework’.Show less