In dit onderzoek is de huidige ouderbetrokkenheid bij het lezen op basisschool X onderzocht om hierna te bekijken hoe deze verhoogd kon worden. Door middel van een online vragenlijst, afgenomen bij...Show moreIn dit onderzoek is de huidige ouderbetrokkenheid bij het lezen op basisschool X onderzocht om hierna te bekijken hoe deze verhoogd kon worden. Door middel van een online vragenlijst, afgenomen bij 59 ouders, is de ouderbetrokkenheid gemeten. De ouderbetrokkenheid werd gemeten aan de hand van de drie deelaspecten: literaire middelen, leesactiviteiten en de leesattitude van de ouder. Aan de hand van de resultaten zijn een totaalscore en scores op de deelaspecten berekend. De betrouwbaarheid van de vragenlijst is gemeten, waaruit naar voren kwam dat de totaalscore een betere betrouwbaarheid gaf dan de losse deelaspecten. Hierdoor is vooral gekeken naar de totaalscore bij het doen van verdere analyses. De algehele ouderbetrokkenheid bij lezen op basisschool X bevond zich boven het gemiddelde. Echter viel op dat de participanten lager scoorden op twee items: bibliotheekbezoeken en praten over boeken. Om de ouderbetrokkenheid bij lezen op basisschool X te verhogen zal ingezet moeten worden op deze twee activiteiten. Ook viel op dat in dit onderzoek geen verschil gevonden is in ouderbetrokkenheid tussen de onderbouw en de bovenbouw, in tegenstelling tot bestudeerde literatuur. Het is mogelijk dat deze activiteiten en de afwezigheid van het verschil tussen de onder- en bovenbouw ook vindbaar is in de Nederlandse populatie. De hoge score op ouderbetrokkenheid kan te maken hebben met de hoge sociaaleconomische status van de wijk en de sociale wenselijkheid van de vragenlijst. Voor vervolgonderzoek is het wenselijk om meer scholen met verschillende sociaaleconomische statussen te laten participeren en meer items aan de vragenlijst toe te voegen.Show less