Door de dalende leesvaardigheid en leesmotivatie in Nederland en op basisschool X, heeft laatstgenoemde ingezet op het verhogen van de leesmotivatie van haar leerlingen. Naast leerkrachten hebben...Show moreDoor de dalende leesvaardigheid en leesmotivatie in Nederland en op basisschool X, heeft laatstgenoemde ingezet op het verhogen van de leesmotivatie van haar leerlingen. Naast leerkrachten hebben vooral ouders een grote invloed op de leesmotivatie van kinderen. Met deze reden wilde basisschool X inzicht krijgen in de ouderbetrokkenheid bij het lezen thuis van ouders van haar leerlingen. In dit onderzoek is aan de hand van een vragenlijst deze ouderbetrokkenheid in beeld gebracht, waarna adviezen zijn geformuleerd om de ouderbetrokkenheid bij het lezen thuis te kunnen verhogen. Verder is gekeken naar verschillen in ouderbetrokkenheid tussen vaders en moeders en tussen ouders van de onderbouw en bovenbouw. De ouderbetrokkenheid werd gemeten op een vijfpuntsschaal, waar een score van 1 samenhing met geen ouderbetrokkenheid bij het lezen en een score van 5 met een hoge mate van ouderbetrokkenheid. Op basisschool X scoorden de ouders bovengemiddeld: een 3.63 gemiddeld (N=60). Er werd geen verschil in ouderbetrokkenheid gevonden tussen vaders en moeders en tussen ouders van de onder- en bovenbouw. In vergelijking met andere activiteiten rondom het lezen, werd er minder over de inhoud van boeken gepraat en werd de bibliotheek minder bezocht door ouders van deze basisschool. Basisschool X zou deze activiteiten bij haar ouders kunnen stimuleren om op deze manier de ouderbetrokkenheid en de leesmotivatie te kunnen verhogen. School en ouders zullen een team moeten vormen om de leesmotivatie en daarmee leesvaardigheid van de Nederlandse leerlingen te vergoten.Show less