Overbelaste jongeren gaan gebukt onder meervoudige problematiek waardoor de weg naar het behalen van een diploma moeizaam kan verlopen. Deze meervoudige problematiek verklaart waarom zij soms...Show moreOverbelaste jongeren gaan gebukt onder meervoudige problematiek waardoor de weg naar het behalen van een diploma moeizaam kan verlopen. Deze meervoudige problematiek verklaart waarom zij soms probleemgedrag vertonen. Om overbelaste jongeren te ondersteunen in het verwerven van een diploma, is in september 2010 het project Pluscoach van start gegaan in de regio Zuid-Holland Noord. In dit onderzoek is door middel van interviews en een vragenlijst onderzocht met welk probleemgedrag jongeren kampen. Daarop aansluitend is nagegaan of in de belevingswereld van jongeren een verschuiving plaats heeft gevonden bij aanvang van het (plus)coachtraject, van probleemgedrag richting een grotere aandacht voor leerprestaties. De onderzoeksgroep bestond uit 23 overbelaste jongeren van 13 tot 26 jaar. De resultaten van de interviews verschilden van de resultaten van de vragenlijst. De gedragsproblemen, die de jongeren in de interviews aangaven waren vooral school-gerelateerd. In de belevingswereld van de jongeren zijn deze problemen verminderd en 73% van de jongeren gaf aan nu meer aandacht voor leerprestaties te hebben door de samenwerking met een (plus)coach. De resultaten van de vragenlijst toonden aan dat 64% van de jongeren nog steeds met aanzienlijke problemen kampen op internaliserend gebied. Een grotere aandacht voor jongeren met internaliserende problematiek lijkt daarom van belang.Show less