Automatiseren is een belangrijk onderdeel van het leren rekenen. Leerkrachten hebben daarom de taak om in hun onderwijs het automatiseren aan te bieden en leerlingen hier zo goed mogelijk in te...Show moreAutomatiseren is een belangrijk onderdeel van het leren rekenen. Leerkrachten hebben daarom de taak om in hun onderwijs het automatiseren aan te bieden en leerlingen hier zo goed mogelijk in te ondersteunen. Middels dit onderzoek wordt inzicht verkregen in de overwegingen die leerkrachten hebben bij het aanbieden van automatiseren, zodat het automatiseringsonderwijs verbeterd kan worden. Hiervoor werden veertien basisschoolleerkrachten van groep 4, 5 en 6 geïnterviewd. Dit gebeurde aan de hand van een topiclijst, die op basis van wetenschappelijke literatuur samengesteld is. Vervolgens zijn de interviews gecodeerd en geanalyseerd. Uit het onderzoek bleek dat leerkrachten het automatiseren voornamelijk aanboden door middel van de rekenmethode, werkbladen, digitale middelen, bewegend leren. Werkdruk, contact met anderen en persoonlijke overtuigingen waren overwegingen die hierbij een rol speelden. Als een leerling laag presteert op het gebied van automatiseren, werden door leerkrachten meestal leerlingfactoren als oorzaak hiervan genoemd. Bij het automatiseren werd door leerkrachten gebruikgemaakt van differentiatie om in te spelen op de behoeften van individuele leerlingen. Deze resultaten bieden inzicht in welke overwegingen de leerkrachten die meededen aan het onderzoek hebben bij het aanbieden van automatiseren.Show less