Veel pedagogisch medewerkers op de kinderopvang ervaren een hoge werkdruk. De pedagogisch medewerkers bij SkippyPepijn voelen deze hoge werkdruk ook, mede doordat veel kinderen zelfstandig spelen...Show moreVeel pedagogisch medewerkers op de kinderopvang ervaren een hoge werkdruk. De pedagogisch medewerkers bij SkippyPepijn voelen deze hoge werkdruk ook, mede doordat veel kinderen zelfstandig spelen lastig vinden waardoor de pedagogisch medewerkers (veel) tijd kwijt zijn aan het begeleiden van het spel van de kinderen (Riksen-Walraven, 2000). Verondersteld wordt dat de werkdruk van de pedagogisch in enige mate af zal nemen als kinderen zelfstandig kunnen spelen, omdat kinderen dan niet langer de hulp van de pedagogisch medewerkers nodig hebben om bezig te blijven. Zelfstandig spelen kan bevorderd worden met behulp van handvatten die in de literatuur beschreven staan. SkippyPepijn advies te geven over de mate waarin pedagogisch medewerkers gebruikmaken van handvatten om zelfstandig spel van kinderen te bevorderen. Het advies zal zich met name richten op aspecten waar ruimte voor verbetering mogelijk is. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “In welke mate worden de (evidence-based) handvatten die uit de literatuur volgen toegepast door de pedagogisch medewerkers van SkippyPepijn met als doel het zelfstandig spelen van kinderen tussen de 0 en 4 jaar te bevorderen?” Uit het literatuuronderzoek naar (evidence-based) handvatten om het zelfstandig spel te stimuleren zijn drie handvatten gevormd: “Veiligheid en Omgeving” (waarbij de nadruk ligt op hoe een veilige ruimte met gepast speelgoed het zelfstandig spelen kan bevorderen), “Mate van Spelparticipatie door Pedagogisch Medewerkers” (waarbij de nadruk ligt op hoe medewerkers hun eigen gedrag tijdens speelmomenten kunnen aanpassen op de behoeften van de kinderen) en “Kwalitatief Spel” (waarbij de nadruk ligt op ontwikkelingsbevorderende spelactiviteiten). Bij het beantwoorden van de onderzoeksvraag is geanalyseerd in hoeverre pedagogisch medewerkers moeite ervaren met het aanleren van zelfstandig spelen. Verder zijn verschillen in ervaringen van het aanleren van zelfstandig spelen voor en na de coronaperiode onderzocht. Het is namelijk mogelijk dat de coronaperiode invloed heeft gehad op de mate waarin kinderen zelfstandig kunnen spelen, omdat kinderen in de coronaperiode een lange tijd thuis verbleven vanwege gesloten kinderopvangcentra. Daarnaast waren ouders vaker thuis. Bovendien is getoetst of het gebruiken van de handvatten om zelfstandig spel te bevorderen samenhangt met de hoeveelheid werkervaring van de pedagogisch medewerkers. De onderzoeksvraag en deelvragen zijn beantwoord door middel van een literatuuronderzoek en een vragenlijst, ingevuld door pedagogisch medewerkers van SkippyPepijn. Uit de vragenlijst is gebleken dat pedagogisch medewerkers vinden vanuit SkippyPepijn onvoldoende duidelijke richtlijnen te krijgen rondom het aanleren van zelfstandig spelen. De pedagogisch medewerkers geven wisselende antwoorden als het gaat om het ervaren van verschillen tussen het zelfstandig leren spelen voor en na de coronaperiode. Uit de antwoorden op de vragenlijst volgt bovendien dat de pedagogisch medewerkers van SkippyPepijn het minst gebruik maken van handvatten gericht op “Spelparticipatie”, iets meer gebruik maken van handvatten omtrent “Veiligheid en Omgeving” en het meest gebruik maken van “Kwalitatief Spel” om zelfstandig spelen te bevorderen. Er werd geen verschil gevonden voor het toepassen van de handvatten om zelfstandig spel te bevorderen tussen medewerkers met weinig en medewerkers met veel werkervaring. Op basis van de onderzoeksresultaten wordt SkippyPepijn aanbevolen om meer aandacht te besteden aan gepaste participatie tijdens het spel om zelfstandig spelen van kinderen te bevorderen, zoals het spel aanpassen aan de ontwikkelingsbehoefte van een kind, het kind initiatief laten nemen en het speldoel achterhalen en eventueel uitbreiden. De pedagogisch medewerkers passen reeds handvatten toe omtrent het bieden van een veilige ruimte met gepast speelgoed voor de kinderen om het zelfstandig spelen te bevorderen. Op dit gebied valt echter nog enige verbetering te boeken. Met de verbetering van dit construct is de verwachting dat zelfstandig leren spelen bij SkippyPepijn optimaal kan worden bevorderd.Show less
Genderneutraal opvoeden komt steeds meer voor in onze maatschappij. In dit onderzoek is bekeken wat er in de literatuur bekend is over genderneutraal opvoeden. Daarnaast is onderzocht wat de visie...Show moreGenderneutraal opvoeden komt steeds meer voor in onze maatschappij. In dit onderzoek is bekeken wat er in de literatuur bekend is over genderneutraal opvoeden. Daarnaast is onderzocht wat de visie van de pedagogisch medewerkers van kinderopvangorganisatie Kibeo over genderneutraal opvoeden is. Uit het literatuuronderzoek bleek dat de kinderopvang invloed heeft op de ontwikkeling van kinderen. De eerste levensjaren van een kind vormen een belangrijke basis voor de ontwikkeling, zo ook voor de ontwikkeling van genderidentiteit. Het is gebleken dat pedagogisch medewerkers van invloed zijn op de (gender)ontwikkeling van een kind. Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat de invloed van de kinderopvang eveneens van invloed is op de ontwikkeling van genderidentiteit. Naast dit literatuuronderzoek is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Dit is gedaan door interviews uit te voeren naar de visie van pedagogisch medewerkers. Deze respondenten hebben zich aangemeld via een oproep die is gedaan door een beleidsmedewerker van Kibeo namens de onderzoekers. De respondenten waren vrouwelijke pedagogisch medewerkers die op de groepen werkten met kinderen van nul tot vier jaar oud. Er zijn tien semigestructureerde diepte-interviews afgenomen, die gehouden zijn aan de hand van een vooraf geschreven topic guide. Dit werd gebruikt als rode draad in de interviews, maar hier werd van afgeweken als het interview daarom vroeg. Na het transcriberen van de interviews zijn deze in het computerprogramma Atlas.ti gecodeerd. De belangrijkste codes die aan tekstfragmenten zijn gekoppeld, zijn codes voor de visies van de pedagogisch medewerkers, de gender contrastereotyperende opmerkingen die werden gedaan en de sturing van de respondenten. Na het coderen zijn de interviews aan de hand van deze codes geanalyseerd. Uit de analyse bleek dat het grootste deel van de pedagogisch medewerkers een positieve houding heeft ten opzichte van genderneutraal opvoeden. Door het merendeel van de medewerkers werd het geaccepteerd als er door kinderen met elk soort speelgoed gespeeld werd, ongeacht hun gender. Een belangrijke overeenkomst hierin was de autonomie van het kind. Er waren ook twee negatieve meningen ten opzichte van genderneutraal opvoeden, waarin werd aangegeven dat er een grens zat aan genderneutraal opvoeden en waarin werd afgevraagd of het wel mogelijk zou zijn. Ook door deze medewerkers werd echter het spelen met verschillende soorten speelgoed ongeacht gender geaccepteerd. Naast tekstfragmenten over de visie van de pedagogisch medewerkers over genderneutraal opvoeden zijn er tekstfragmenten bekeken over de sturing van de pedagogisch medewerkers en de omgang met de ouders van de kinderen. Hieruit is gebleken dat de meeste respondenten kinderen aansporen om met allerlei soorten speelgoed te spelen en dat dit vaak in het belang is van de ontwikkeling van de kinderen. Zo laten de respondenten zien dat ze inderdaad voor het belang en de autonomie van het kind kiezen. Aan de omgang met de ouders kan worden gezien dat een deel van de pedagogisch medewerkers de wensen van de ouders voorop stelt en een deel de autonomie van het kind. Door dit onderzoek is er een begin van een algemene visie van de pedagogisch medewerkers van Kibeo in kaart gebracht, maar dit is nog niet bruikbaar voor een beleid voor genderneutraal opvoeden binnen de kinderopvangorganisatie Kibeo. Het advies is om voor dit eventuele beleid in gesprek te gaan met de pedagogisch medewerkers en om nog meer onderzoek te doen naar genderneutraal opvoeden.Show less