Dit adviesrapport is geschreven in opdracht van de kinderopvanginstelling KindeRdam. KindeRdam wil de pedagogische kwaliteit van de organisatie verbeteren door trainingen te geven waarbij de nadruk...Show moreDit adviesrapport is geschreven in opdracht van de kinderopvanginstelling KindeRdam. KindeRdam wil de pedagogische kwaliteit van de organisatie verbeteren door trainingen te geven waarbij de nadruk op de visie van Emmi Pikler ligt. Daarbij wilde KindeRdam onderzoeken of de Pikler trainingen die zij geven langdurig samenhangen met een hogere pedagogische kwaliteit en welke factoren ervoor zorgen dat deze gedragsverandering behouden blijft. De vraag die centraal stond tijdens het onderzoek luidde als volgt: In welke mate wordt de pedagogische kwaliteit volgens de visie van Emmi Pikler tien maanden na het voltooien van de training nog toegepast in de praktijk, beoordeeld aan de hand van een observatie-instrument, en hoe ondersteunt de literatuur dit? Om deze vraag te beantwoorden is er een kwantitatief onderzoek uitgevoerd, door middel van observaties op zeven baby- en verticale groepen van KindeRdam die tien maanden geleden de Pikler trainingen gevolgd hebben. De observaties zijn gedaan met behulp van het meetinstrument Pedagogiek in Beeld (PiB) en de resultaten zijn verwerkt met SPSS. Uit het onderzoek is gebleken dat er tien maanden na de trainingen alleen een significant lager verschil werd gevonden op de subschalen Persoonlijke Competentie en Kwaliteit Leefomgeving. Deze daling wordt ondersteund door de literatuur die aangeeft dat trainingen met groepsgesprekken herhaaldelijk minstens een jaar moeten plaatsvinden. Ook is intrinsieke motivatie en het vaardigheidsniveau van belang voor trainingen. Voor de gehele pedagogische kwaliteit is er geen verschil gevonden, dit betekent dat de visie van Emmi Pikler op hetzelfde niveau wordt toegepast in de praktijk, tien maanden na het voltooien van de training. Trainingen die de vakinhoud benadrukken, aansluiten bij bestaande kennis en een actieve leermethode kunnen bijdragen aan deze gedragsverandering. Verder is diversiteit van leeftijd en werkervaring binnen teams een factor die gedragsverandering kan behouden. KindeRdam heeft een sterke start gemaakt met de ontwikkeling van trainingen voor de pedagogisch medewerkers. Er wordt aanbevolen om de training regelmatig opnieuw te herhalen om de gedragsverandering op lange termijn te behouden, door middel van een persoonlijke coach. Daarbij is het aangeraden om gespreksgroepen met collega´s en professionals van verschillende werkvelden te organiseren om ervaringen en uitdagingen te delen. Verder wordt het aanbevolen dat er trainingen ontwikkeld worden die zich richten op het verbeteren van de vaardigheidsniveaus, door zich te richten op de persoonlijke vaardigheden van elke medewerker. Ondanks deze aanbevelingen, is het belangrijkste om te streven naar variatie in leeftijd en werkervaring binnen teams op de kinderopvang groepen. Deze aanbeveling kan meteen mee worden ingezet in de praktijk en er zullen direct voordelen aan zitten.Show less