Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In dit onderzoek is nagegaan hoe de receptie van het gedicht Die Kind van Ingrid Jonker is veranderd. Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen drie momenten, het moment van uitbrengen in 1963,...Show moreIn dit onderzoek is nagegaan hoe de receptie van het gedicht Die Kind van Ingrid Jonker is veranderd. Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen drie momenten, het moment van uitbrengen in 1963, Nelson Mandela’s voordracht van het gedicht in 1994 en de receptie in het heden. Hoe heeft de receptie van Ingrid Jonkers gedicht Die Kind in het jaar van uitbrengen 1963, 1994 en het heden de interpretatie en betekenis van het gedicht beïnvloed, en welke rol hebben historische en politieke contexten gespeeld in deze veranderende receptie? Voor het onderzoek is onder andere gebruikgemaakt van recensies, kranten- en tijdschriftartikelen, YouTube video's en reacties. Uit het onderzoek is gebleken dat de receptie van het gedicht door de tijden heen is veranderd. Ten tijde van de verschijning was er onder andere kritiek op de vrije versvorm en het gebrek aan interpunctie, desondanks was er ook waardering voor het gedicht en de bundel waarin het gedicht verscheen Rook en Oker (1963). Na het afschaven van de Apartheid en het aantreden van Nelson Mandela kwam het gedicht in de belangstelling. Mandela droeg het gedicht voor tijdens zijn aantredingsspeech in 1994. Het was een verzoenend gebaar en gaf het gedicht een historische lading. Er werd minder gefocust op de technische aspecten van het gedicht en meer op Jonkers leven en moeizame relatie met haar vader. In het heden is het gedicht wordt het werk behandeld op scholen in Zuid-Afrika. De focus ligt voornamelijk op de symboliek van het gedicht, ook worden de technische elementen van het gedicht behandeld. Er is een horizonsverandering geweest, waar het gedicht eerst werd bekritiseerd, wordt het nu geroemd. De vrije versvorm wordt in het heden niet gehekeld. Daarnaast voegt de Mandela’s voordracht een extra lading aan het gedicht toe en is het in de huidige receptie het gedicht verbonden aan Mandela.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
‘Trans(*)cenderen: Poëzie als een performatieve trans(*) ruimte in Nederland’ ontwikkelt een trans(*) – dat wil zeggen, een overstijgende beweging met betrekking tot binaire (gender)structuren...Show more‘Trans(*)cenderen: Poëzie als een performatieve trans(*) ruimte in Nederland’ ontwikkelt een trans(*) – dat wil zeggen, een overstijgende beweging met betrekking tot binaire (gender)structuren duidende – poëtica toegespitst op de Nederlandse maatschappelijk-politieke ruimte na 2020. Het doel van deze scriptie is niet zozeer om trans(*) poëzie voortkomend uit een contemporaine Nederlandse ruimte te vangen in een afgebakend en gereguleerd kader, dat zich beperkt tot genderthematiek en slechts zou spreken tot een trans(*) publiek, maar eerder om te schetsen hoe trans(*) poëzie, als een trans(*)cenderende sensibiliteit, en de ruimtes waarin zij resoneert elkaar wederzijds (her)vormen. Aan de hand van een samenspel tussen enerzijds een hybride theoretische benadering, die queer- en affecttheorie verbindt met tekstinterne analysestrategieën, en anderzijds de door praktijkervaring geïnformeerde inspraak van trans(*) poëtische makers gebaseerd in Nederland, demonstreert deze scriptie hoe een Nederlandse trans(*) poëtica zich destabiliserend verhoudt tot het Nederlandse maatschappelijk-politieke vertoog, dat zich na 2020 uitgesprokener grondt in polariserende binaire opposities tussen een normatieve zelf en een Ander. Deze scriptie betoogt dat een Nederlandse trans(*) poëtica performatieve trans(*) ruimtes in de taal vrijmaakt, waarin zij poreuze bestaansvormen verbeeldt die binaire structuren overstijgen en via hun aanhoudende herhalingen langzamerhand doordringen in het extra-poëtische domein.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
De poëziedidactiek in het middelbaar onderwijs is aan verandering toe. Onder middelbare scholieren heerst een afkeer van het ‘niet begrijpbare’ en ‘stoffige’ genre binnen de literatuur: poëzie....Show moreDe poëziedidactiek in het middelbaar onderwijs is aan verandering toe. Onder middelbare scholieren heerst een afkeer van het ‘niet begrijpbare’ en ‘stoffige’ genre binnen de literatuur: poëzie. Voor revolutionaire inspiratie kan gekeken worden naar een bundel die precies 100 jaar geleden verscheen: Bezette Stad van Paul van Ostaijen. Met de technische mogelijkheden die wij een eeuw later bezitten, kan de avant-garde-geest opnieuw opleven en een opruiing veroorzaken binnen het poëzielandschap door middel van digitale poëzie. Deze vorm van visuele, vernieuwende en vormveranderende poëzie kan jongeren overtuigen de poëzielessen binnen het vak Nederlands met enthousiasme te volgen.Show less
In deze scriptie bediscussieer ik op welke wijze het dispuut tussen de dichter Abu Nuwas en de Mu'taziliet Ibrahim al-Nazzam de conceptualisatie van Abu Nuwas van religieuze tolerantie, zowel intra...Show moreIn deze scriptie bediscussieer ik op welke wijze het dispuut tussen de dichter Abu Nuwas en de Mu'taziliet Ibrahim al-Nazzam de conceptualisatie van Abu Nuwas van religieuze tolerantie, zowel intra- als interreligieus, illustreert. Door twee wijngedichten van Abu Nuwas te analyseren en in hun literaire en theologische context te plaatsen, verhelder ik dat de dichter een brede opvatting van religieuze tolerantie, naar zowel christenen als moslims, had. Deze opvatting was gegrond in zijn ruime conceptualisatie van de vergevingsgezindheid van God en zijn nadruk op de onwetendheid van de mens. Door al-Nazzam's legalistische en restrictieve lezing van de islam te bekritiseren, zet Abu Nuwas een alternatieve lezing van God's attitude tegenover wijndrinken voort en bepleit hij dat de islam moslims verplicht tolerant te zijn jegens elkaar, evenals tegenover niet-moslims. De enige zonde die niet is te vergeven is het associeren van andere wezens met God. Zodoende beargumenteer ik dat het dispuut tussen Abu Nuwas en de Mu' taziliet Ibrahim al-Nazzam verheldert dat Abu Nuwas een brede opvatting van intra- en interreligieuze tolerantie had en dat deze was gegrond in een lezing van de islam die menselijke onwetendheid en God's vergevingsgezindheid benadrukte.Show less
De focus van deze scriptie ligt hoofdzakelijk op hoe de identiteit van de arbeidsmigrant kan worden geportretteerd met behulp van dagong-gedichten. Dagong-gedichten zijn gedichten geproduceerd door...Show moreDe focus van deze scriptie ligt hoofdzakelijk op hoe de identiteit van de arbeidsmigrant kan worden geportretteerd met behulp van dagong-gedichten. Dagong-gedichten zijn gedichten geproduceerd door arbeidsmigranten en geschreven onder industriële en precaire omstandigheden.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Vergelijkend onderzoek naar het gebruik van het traditionele vrouwelijk symbool uit de Ierse poëtische traditie in Seamus Heaney's bundel North en Eavan Bolands bundel A Woman Without a Country.
هذا البحث عن الشعر السياسي و الاجتماعيّ باللهجة العامّية في مصر لمدة تزيد عن مائة سنة. أقابل الزجل و الشعر طوال فترة الربيع العربي. فالزجل نوعٌ شعريٌ قديم، وهذا النوع الشعري أصبح مشهوراً في مصر في...Show moreهذا البحث عن الشعر السياسي و الاجتماعيّ باللهجة العامّية في مصر لمدة تزيد عن مائة سنة. أقابل الزجل و الشعر طوال فترة الربيع العربي. فالزجل نوعٌ شعريٌ قديم، وهذا النوع الشعري أصبح مشهوراً في مصر في 1880 في بدايات الطباعة و الصحافة. الزجالان المهمّان من فترة البداية هما النديم (1844-1896) و صنوع (1839- 1912). الشعر السياسي و الاجتماعيّ كان مهمّاً أيضاً طوال فترة الربيع العربي في مصر، وخصوصاً طوال مدة المظاهرات في ميدان التحرير في القاهرة. كان هناك كثيرٌ من الناس في الميدان والذين كانوا يحتجّون ضد الحكومة باستخدام أنواع شعريّة مثل الهتاف والقصائد. أسّمي هذا الشعر "شعر التحرير". سأستخدم في هذا الورقة البحثيّة عدة نظريّات علمية عن الشعر واستخدام اللغة في هذه المقارنة. هذا النظريّات العلمية ستكون الإطار المرجعي. هذا البحث يظهر أن هناك أوجه من التشابه بين "شعر التحرير" و الزجل المصري (1880-1950). "شعر التحرير" و الزجل متشابهان بالنسبة لإمكانية تحويل القصائد إلى أغاني. الناس قرأوا القصائد مع بعضعم و غنّوا سوية. و كذلك، "شعر التحرير" و الزجل متقاربان في المذهب. القصائد تعتبر اشتراكيّة وفيها وطنيّة وتحاكي الشعب. مع ذلك، يختلف "شعر تحرير" عن الزجل في بعض النواحي أيضاً. يكون واحد من الاختلافات اللغة. " شعر التحرير" بالعامّية و بالفصحى ولكن الزجل يكون بالعامّية فقط. بالإضافة إلى ذلك يكون "شعر التحرير" أكثر تنوعاٍ من الزجل أما عن الشكل، فالبرغم من الاختلاف، فإنّ البحث يظهر أن الشعر السياسي و الاجتماعيّ القديم يثّرفي الشعر السياسي والاجتماعيّ الحديثShow less
n de benadering van het werk van vrouwelijke Japanse dichters zoals Itō komt veelal de term vrouwelijkheid naar voren, om te stellen dat vrouwen wezenlijk anders schrijven dan mannen. Toshiko...Show moren de benadering van het werk van vrouwelijke Japanse dichters zoals Itō komt veelal de term vrouwelijkheid naar voren, om te stellen dat vrouwen wezenlijk anders schrijven dan mannen. Toshiko Ellis2 legt uit dat een categorie als ‘vrouwelijk’ ontstaan is, omdat het werk van moderne vrouwelijke schrijvers oorspronkelijk gepromoot werd als werk dat vanuit een uniek vrouwelijk oogpunt werd geschreven en dat vrouwen dus wezenlijk anders schreven. Bij een begrip als vrouwelijkheid komt echter onherroepelijk de vraag omhoog wat dit begrip precies betekent. Wanneer is iets ‘vrouwelijk’ in Japan en waarom wordt een dergelijk kenmerk toegekend aan zoiets als moderne poëzie door vrouwen?Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In dit eindwerkstuk onderzoekt de schrijver via een tekstgerichte aanpak hoe de vele christelijke motieven in de bundel De wandelaar (1916) te koppelen zijn aan het modernismeconcept van Fokkema en...Show moreIn dit eindwerkstuk onderzoekt de schrijver via een tekstgerichte aanpak hoe de vele christelijke motieven in de bundel De wandelaar (1916) te koppelen zijn aan het modernismeconcept van Fokkema en Ibsch. In het eerste hoofdstuk geeft de schrijver weer wat er verstaan wordt onder het modernismeconcept van Fokkema en Ibsch, en staat hij stil bij de stand van zaken in het Nijhoff-onderzoek. In het tweede hoofdstuk analyseert hij enkele gedichten uit De wandelaar, waarbij hij speciale aandacht besteedt aan de christelijke motieven. In het derde hoofdstuk betoogt de schrijver dat de christelijke motieven op te vatten zijn als het teruggrijpen naar een mythe, en dat zij tevens het christendom als dogma problematiseren. Beide kenmerken worden in verband gebracht met het modernismeconcept van Fokkema en Ibsch.Show less