Een hoge mate van politieke participatie draagt bij aan een stabiele democratie. Om deze reden zouden overheden moeten inzetten op verhoging van de politieke participatie. Uit eerder gedane studies...Show moreEen hoge mate van politieke participatie draagt bij aan een stabiele democratie. Om deze reden zouden overheden moeten inzetten op verhoging van de politieke participatie. Uit eerder gedane studies weten we dat dit onder andere kan door het verhogen van de leerplichtige leeftijd. Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken of dit effect in de 21e eeuw nog steeds geldt. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: In hoeverre hebben veranderingen in leerplichtwetgeving effect op de politieke participatie in Nederland? Om een antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag zijn er meerdere regressies uitgevoerd. Ten eerste wordt de relatie tussen het aantal jaren onderwijs en politieke participatie in Europa in beeld gebracht. Daarnaast wordt er gekeken naar het effect van een leerplichtwijziging uit 2007 in Nederland op de politieke participatie. Met behulp van deze beleidswijziging is een quasi-experiment opgezet, waarin door middel van verschillende indicatoren voor politieke participatie kan worden gekeken naar het algehele begrip. Aan de hand van de uitgevoerde regressies kan geconcludeerd worden dat een toename van het aantal jaren onderwijs ervoor zorgt dat men in Europa meer politiek participeert. Daarnaast zorgt de verhoging van de leerplichtige leeftijd in Nederland ervoor dat de mate van politieke participatie in dit land toeneemt. Er zijn sterke aanwijzingen dat dit voor andere Europese landen ook geldt. Op basis hiervan wordt aanbevolen dat Europese landen met een relatief lage leerplichtige leeftijd deze zouden moeten verhogen om een hogere mate van politieke participatie te bewerkstelligen. Eventueel vervolgonderzoek zou een soortgelijk onderzoek kunnen zijn met meerdere landen en een grotere database.Show less