Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In dit onderzoek worden de twee Nederlandse prentenboeken Amira: de prinses komt thuis (2017) van B. van Nuffelen en K. Ruell en Op de vlucht (2017) van P. van Hest en A. Dijkstra geanalyseerd....Show moreIn dit onderzoek worden de twee Nederlandse prentenboeken Amira: de prinses komt thuis (2017) van B. van Nuffelen en K. Ruell en Op de vlucht (2017) van P. van Hest en A. Dijkstra geanalyseerd. Hierbij wordt gekeken naar de representatie van vluchtelingen. De onderzoeksvraag luidt: Hoe worden de vluchtelingen gerepresenteerd in de twee Nederlandse prentenboeken Amira: de prinses komt thuis en Op de vlucht? Daarbij zijn de volgende deelvragen gesteld: Krijgt de vluchteling een stem? Nodigen de prenten en de tekst de lezer uit tot identificatie met het hoofdpersonage? Wordt de vluchteling gerepresenteerd als een autonoom individu of als slachtoffer? Voor de beantwoording van deze vragen is gebruik gemaakt van een multimodale tekstuele analyse (close-reading) en een representatieanalyse. In de beide prentenboeken worden vluchtelingen enerzijds gerepresenteerd als autonome menselijke personages, die de ruimte krijgen om hun eigen verhaal te vertellen. Daarnaast kan de lezer zich met hen identificeren. Anderzijds wordt het beeld van de vluchteling als passief slachtoffer bevestigd door de nadruk die wordt gelegd op het verlies en wordt de vluchteling geobjectiveerd. Beide prentenboeken hebben een empathisch vermogen en nemen een kritische houding in. Amira: de prinses komt thuis is echter wel kritischer dan Op de vlucht.Show less
In dit onderzoek wordt onderzocht of kleuters hun woordenschat vergroten wanneer aan kleuters drie weken lang drie maal per week een digitaal prentenboek op het Smartboard wordt getoond. Er namen...Show moreIn dit onderzoek wordt onderzocht of kleuters hun woordenschat vergroten wanneer aan kleuters drie weken lang drie maal per week een digitaal prentenboek op het Smartboard wordt getoond. Er namen vier klassen deel aan het onderzoek (N=58), waarbij drie klassen een interventie kregen toegewezen en waarbij de vierde klas de controleklas was. De interventies die zijn toegepast, zijn digitale prentenboeken met tekst, digitale prentenboeken zonder tekst en digitale prentenboeken met print referencing. Kleuters werden voorafgaand en na de interventie individueel getest op de boekgebonden woordenschatontwikkeling, het foneembewustzijn en op de printkennis. Tijdens de interventiefase werden de kleuters individueel getest op de algemene woordenschat en op de executieve functies. Uit dit onderzoek blijkt dat het fonemisch bewustzijn en de printkennis geen rol spelen in het vergroten van de woordenschat bij kleuters evenals de executieve functies cognitieve flexibiliteit en inhibitie. De executieve functie geheugen blijkt echter wel een voorspeller voor het vergroten van de woordenschat. Wanneer er per interventie wordt onderzocht of de executieve functies een rol spelen in het vergroten van de woordenschat bij kleuters, blijkt alleen cognitieve flexibiliteit bij de print referencing interventie een eenzijdige voorspeller te zijn voor het vergroten van de woordenschat. De andere executieve functies bij de print referencing interventie en de executieve functies bij de twee andere interventies leveren geen bijdrage aan het vergroten van de woordenschat bij kleuters. Tevens toont dit onderzoek aan dat kleuters hun woordenschat vergroten na het zien van een digitaal prentenboek op het Smartboard. Het soort digitale prentenboek speelt geen rol. Deze bevinding bevestigt het belang van het inzetten van interventies om de woordenschat van kleuters te vergroten.Show less