Leisure time reading is often stimulated in primary and secondary school, because of its expected benefits in language and reading development. In this thesis, a meta-analysis was performed to...Show moreLeisure time reading is often stimulated in primary and secondary school, because of its expected benefits in language and reading development. In this thesis, a meta-analysis was performed to examine the relationship between reading behaviour and receptive vocabulary, expressive vocabulary, combined vocabulary and reading comprehension in primary and secondary school students. A total number of 30 studies (4.769 students) were included. As expected, a medium to large effect was found for all four outcome measures. This is in line with results from previous research. Since girls happen to read more and more often than boys, it was expected that gender would be a significant predictor of the effects. This hypothesis was not confirmed in this meta-analysis. This may be explained by the fact that the reported gender percentages in the respective studies were not similar to the actual gender distribution in the final analyses. Researchers sometimes reported that participants were excluded in the analysis of our variables of interest, without stating the exact number of boys and girls. Overall, this study confirms that reading plays a positive role in acquiring vocabulary and reading comprehension.Show less
In deze studie is onderzocht of het kopen van boeken invloed heeft op het leesgedrag en of de intentie om boeken te kopen te beïnvloeden is. Hiertoe is onder andere een onderzoek van Rain en Mar ...Show moreIn deze studie is onderzocht of het kopen van boeken invloed heeft op het leesgedrag en of de intentie om boeken te kopen te beïnvloeden is. Hiertoe is onder andere een onderzoek van Rain en Mar (2014) gerepliceerd en uitgebreid met onderzoek naar de invloed van boekpromotie. Rain en Mar (2014) maakten gebruik van een Print Exposure Checklist (PEC), waarmee ze leesfrequentie van participanten konden meten zonder sociaal wenselijke antwoorden uit te lokken. De participanten in de huidige studie, een groep van 122 hbo-studenten, zijn getest op woordenschat (PPVT en lexicale beslissingstaak) en leesvaardigheid. Ook zijn hun koopintenties in kaart gebracht met behulp van een wensenlijstje. Van tevoren werd een deel van de groep blootgesteld aan boekpromotie en het andere deel aan een neutrale conditie. De gemiddelde leeftijd van deze groep was 20.7 jaar en bestond voor 75% uit vrouwen en 25% uit mannen. Resultaten laten zien dat een grotere leesfrequentie een grotere woordenschat en betere leesvaardigheid voorspelt en dat mensen die de intentie hebben boeken te kopen een grotere leesfrequentie hebben (t (116) = -2.39, p = .02). In dit onderzoek had de beïnvloeding met boekpromotie geen effect op de intentie om boeken te kopen (χ2(1) = .68 p = .41). Geconcludeerd kan worden dat het voor zwakke lezers van groot belang is dat hun leesfrequentie wordt vergroot om zo hun leesprestatie te verbeteren, maar dat er nog geen goede manier is gevonden om dit te doen. Hier zal dus meer onderzoek naar gedaan moeten worden.Show less