De adolescentie wordt gekenmerkt door transities die veelal gepaard gaan met toenemende stressbelevingen. Schoolgerelateerde aspecten zoals schoolprestaties en interacties tussen leerkrachten en...Show moreDe adolescentie wordt gekenmerkt door transities die veelal gepaard gaan met toenemende stressbelevingen. Schoolgerelateerde aspecten zoals schoolprestaties en interacties tussen leerkrachten en leerlingen zouden volgens literatuur verband houden met psychosociale problemen. Deze studie onderzoekt deze relaties, samen met de herhaaldelijk gevonden sekseverschillen in psychosociale problemen. Honderdzestig adolescente middelbare scholieren tussen de 11 en 15 jaar hebben thuis online vragenlijsten beantwoord waarmee stressbelevingen van schoolprestaties en leerkracht-leerling interacties en psychosociale problemen zijn gemeten. De stressbelevingen werden gemeten met de Adolescent Stress Questionnaire en de psychosociale problemen met de Strenghts and Difficulties Questionnaire-Dutch. Met regressieanalyse werd een positieve associatie gevonden tussen stressbelevingen van schoolprestaties en psychosociale problemen: meer stress over schoolprestaties is gerelateerd aan meer psychosociale problemen. Stressbelevingen van leerkracht-leerling interacties bleek geen voorspeller te vormen voor psychosociale problemen, een bevinding die niet aansluit bij eerdere studies. Een tweede regressieanalyse, waarin werd onderzocht of psychosociale problemen als voorspeller fungeerde voor stressbelevingen van leerkracht-leerling interacties, toonde een positieve relatie aan: meer psychosociale problemen relateert aan meer stressbelevingen van leerkracht-leerling interacties. In tegenstelling tot eerder onderzoek, werd er geen verschil gevonden in psychosociale problemen tussen jongens en meisjes. De resultaten benadrukken de noodzaak van interventieprogramma's gericht op stressbelevingen van schoolprestaties, aangezien deze stressbelevingen toenemen onder jongeren en verband houden met psychosociale problemen.Show less
Allochtone jongeren en vmbo-leerlingen hebben een verhoogd risico op de ontwikkeling van psychosociale problemen. De beïnvloeding van sociale wenselijkheid op de relatie tussen zelfvertrouwen en...Show moreAllochtone jongeren en vmbo-leerlingen hebben een verhoogd risico op de ontwikkeling van psychosociale problemen. De beïnvloeding van sociale wenselijkheid op de relatie tussen zelfvertrouwen en gerapporteerde hoeveelheid psychosociale problemen werd onderzocht voor Marokkaanse en Nederlandse jongens en meisjes in Nederland (N = 261). Uit de multipele hiërarchische regressie analyses bleek dat er hoofdeffecten van zelfvertrouwen en sociale wenselijkheid op de SDQ totale probleemscore zijn. Een laag zelfvertrouwen en een lage sociale wenselijkheid voorspellen meer gerapporteerde psychosociale problemen. Er was geen sprake van een modererende invloed van sociale wenselijkheid op de relatie tussen zelfvertrouwen en de SDQ totale probleemscore, omdat er geen significante relatie gevonden werd tussen sociale wenselijkheid en zelfvertrouwen. Deze bevindingen gelden zowel voor de Nederlandse als de Marokkaanse vmbo-leerlingen.Show less
Uit onderzoek bleek dat zelfwaardering psychosociale problemen voorspelde. Marokkaanse immigranten hadden een hogere kans op psychosociale problemen dan autochtonen. Een verklaring hiervoor is het...Show moreUit onderzoek bleek dat zelfwaardering psychosociale problemen voorspelde. Marokkaanse immigranten hadden een hogere kans op psychosociale problemen dan autochtonen. Een verklaring hiervoor is het social defeat model. Er was echter geen verhoogde kans op psychosociale problemen bij Marokkaanse vrouwen. In de huidige studie werd de invloed van sekse op de relatie tussen zelfwaardering en emotionele en gedragsproblemen bij Marokkaanse jongeren onderzocht. De SDQ en RSES werden ingevuld door 286 Nederlandse en Marokkaanse jongeren van 12-18 jaar. Onafhankelijke t-toetsen en een moderatie analyse lieten geen sekseverschillen zien in de mate van zelfwaardering en emotionele en gedragsproblemen, en de relatie hiertussen bij Marokkaanse jongeren. De relatie tussen zelfwaardering en emotionele en gedragsproblemen bij Marokkaanse jongeren werd dus niet beïnvloed door sekse.Show less
Reboundvoorzieningen zijn opgericht om jongeren met gedragsproblemen een tweede kans te bieden. Gedragsbeïnvloedende interventies zoals EQUIP moeten daaraan bijdragen. Deze paper onderzoekt het...Show moreReboundvoorzieningen zijn opgericht om jongeren met gedragsproblemen een tweede kans te bieden. Gedragsbeïnvloedende interventies zoals EQUIP moeten daaraan bijdragen. Deze paper onderzoekt het effect van de implementatie van de programma-integriteit van EQUIP op psychosociale problemen bij reboundjongeren in Den Haag. Het onderzoek naar psychosociale problemen is uitgevoerd bij 50 jongeren van 3 rebounds in regio Den Haag, waarvan 18 van rebound ‘A’ (36%), 17 van rebound ‘B’(34%) en 15 van Rebound ‘C’ (30% afkomstig). De gemiddelde leeftijd bedroeg bij de jongens 13,84 jaar (SD = 1.151) (74%) tegen de meisjes 13.83 jaar (SD = .937) (26%). Bij diverse rebounds zijn op diverse psychosociale gebieden significante verbeteringen aangetroffen. Op deze gebieden is sprake van een significante afname van probleemgedrag en een significante toename van positief gedrag. De Haagse rebounds lijken hiermee effectief te zijn. Verschil in implementatie bleek niet significant, meer onderzoek hiernaar wordt aanbevolen. Kleine steekproeven en onvoldoende betrouwbaarheid op enkele schalen bleken de grootste beperkingen bij dit onderzoek.Show less