Met dit onderzoek is geprobeerd een methode verder te ontwikkelen waarmee het twintigste-eeuwse discours over fotografie gecombineerd kan worden met de eenentwintigste-eeuwse fotografie, waarbij...Show moreMet dit onderzoek is geprobeerd een methode verder te ontwikkelen waarmee het twintigste-eeuwse discours over fotografie gecombineerd kan worden met de eenentwintigste-eeuwse fotografie, waarbij grote foto-archieven van honderden foto’s de norm zijn. Het zoekt naar de haalbaarheid van een methode om overeenkomsten in de winnende foto’s en fotoseries te ontdekken en poogt die methode in een langere lijn van onderzoek naar prijswinnende foto’s te plaatsen. Het praktische nut van een dergelijke methode is dat beeldelementen, in dit onderzoek tropen genoemd, meetbaar worden gemaakt. Hierdoor kunnen grote foto-archieven die soms meerdere jaargangen beslaan gemakkelijk met elkaar vergeleken worden. Dit wordt in dit onderzoek gedaan door de “Academy Awards” voor de fotojournalistiek, de Pulitzerpijs voor foto’s in de categorie Breaking News, te analyseren. In hoeverre borduren de foto’s die worden bekroond met die prestigieuze Amerikaanse prijs voort op de kennis van de westerse beeldcultuur bij de kijker en jury en hoe is dat überhaupt meetbaar? Als instrument om dit soort metingen te doen, wordt de theorie van de troop nader uitgewerkt. Het onderzoek poogt te bewijzen dat de elementen die een foto tot een prijswinnende foto maken herkenbaar en telbaar zijn. Ook wordt onderzocht in hoeverre deze elementen door juryleden en nieuwsconsumenten worden geïdentificeerd op basis van een bewuste of onbewuste bestudering van de westerse beeldcultuur, waarmee stereotypen die mogelijk bestaan bij westerse media nader kunnen worden bekeken. Om de theorie te onderbouwen is een onderzoek van Kleppe en Zarzycka uit 2013 gereproduceerd en aangevuld. Naast vragen over de bruikbaarheid van deze methode, is in deze reproductie ook een poging gedaan om de theorie van de troop van Kleppe en Zarzycka te ontwikkelen tot een middel dat bij andere prestigieuze fotoprijzen kan worden gebruikt, worden ook suggesties gedaan voor vervolgonderzoek. Concluderend wordt in dit onderzoek gesteld dat de aanwezigheid van tropen in Pulitzerprijsfoto’s inderdaad een rol speelt bij de uitreiking van de prijs. De foto’s die de afgelopen zeventien jaar de prijs hebben gewonnen delen dat ze op vergelijkbare manieren leed verbeelden. Deze verbeeldingen van leed die in dit onderzoek telbaar zijn gemaakt, keren vervolgens ook terug in de redenen die worden gegeven voor de nominatie van een productie. Die correlatie wordt gezien als een extra bevestiging voor de rol van tropen voor de positieve beoordeling van het werk.Show less
In 2014 brak in West-Afrika de ebola-epidemie uit. Binnen een jaar verloren meer dan 7.500 mensen het leven. Het is een crisissituatie waar veel non-gouvernementele organisaties (ngo’s) en...Show moreIn 2014 brak in West-Afrika de ebola-epidemie uit. Binnen een jaar verloren meer dan 7.500 mensen het leven. Het is een crisissituatie waar veel non-gouvernementele organisaties (ngo’s) en nationale media op grote schaal over communiceren. De onderzoeksvraag waar deze scriptie antwoord op geeft, is tweeledig: 1) welke thema’s en stereotypen worden door nationale nieuwsmedia en non-gouvernementele organisaties gebruikt in de communicatie over de mensen betrokken bij de ebola-uitbraak in West-Afrika? 2) Worden de verschillende belangen die zij hebben zichtbaar in de thematiek van deze berichten? De analyse laat zien welke keuzes in dit geval gemaakt zijn met betrekking tot de representatie van de betrokkenen bij de ramp. Dit onderzoek biedt op deze manier inzicht in het mechanisme dat thema’s en stereotypen verbindt aan de ebolaramp in West-Afrika. De scriptie is een critical discourse analyse waarbij gekozen is om de reeds voltrokken ebolaramp als casestudy te gebruiken.Show less