Édouard Manet’s Olympia (1863) bevat inhoudelijk een sekswerker en een Zwarte dienstmeid; een figuur dat volgens de typische iconografie van de schilderkunst van die tijd een erotische tint zou...Show moreÉdouard Manet’s Olympia (1863) bevat inhoudelijk een sekswerker en een Zwarte dienstmeid; een figuur dat volgens de typische iconografie van de schilderkunst van die tijd een erotische tint zou toevoegen. Deze scriptie onderzoekt of die betekenis voor dit werk echter wel past bij de omstandigheden waarin de maker werkte, en of het publiek van die tijd het ook wel zo opvatte. Dit onderzoek is gebouwd op invloedrijke literatuur binnen een kader bestaand uit een combinatie van kunstgeschiedenis en intersectionele gender studies, en kijkt daarmee naar primaire bronnen zoals teksten rondom de jaren vlak voor het schilderij gemaakt werd en vlak nadat het voor het eerst getoond werd, maar ook visuele bronnen zoals de compositionele invloeden op het schilderij en spotprenten die ervan gemaakt zijn. Er volgt uit het onderzoek dat de iconografische fetishizerende aanname veel genuanceerder ligt dan algemeen gedacht.Show less
Dit werkstuk behandeld het ontstaan en de ontwikkeling van de eerste grote Afro-Amerikaanse bendes van Los Angeles, gedurende de periode 1940-1970. Deze 'fight' clubs vormden de proto-bendes voor...Show moreDit werkstuk behandeld het ontstaan en de ontwikkeling van de eerste grote Afro-Amerikaanse bendes van Los Angeles, gedurende de periode 1940-1970. Deze 'fight' clubs vormden de proto-bendes voor latere groepen zoals de Bloods en de Crips in het begin van de jaren 70. Dit werkstuk beargumenteert dat toenemende rassengeweld, als reactie op toenemende integratie van Afro-Amerikanen in blanke scholen en blanke woonwijken in LA, ervoor zorgde dat zwarte jongeren zich defensief gingen organiseren in zwarte sociale clubs, of gangs.Show less