Het is van belang om na te gaan welke factoren de rekenmotivatie van kinderen beïnvloeden, omdat het motivatie veel bijdraagt aan de schoolprestaties. In dit onderzoek is gekeken in hoeverre...Show moreHet is van belang om na te gaan welke factoren de rekenmotivatie van kinderen beïnvloeden, omdat het motivatie veel bijdraagt aan de schoolprestaties. In dit onderzoek is gekeken in hoeverre autonomie, leeftijd en sekse de intrinsieke motivatie voor rekenen van leerlingen tussen negen en twaalf jaar beïnvloeden. Om dit te onderzoeken is een vragenlijst afgenomen bij 41 leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van twee Leidse basisscholen. Uit de resultaten is gebleken dat de hoeveelheid ervaren autonomie samenhangt met de intrinsieke motivatie die een leerling heeft. Er is een mogelijkheid dat de puberteit een rol speelt in wat een leerling van zijn omgeving nodig heeft om intrinsiek gemotiveerd te zijn, om dit te bevestigen is vervolgonderzoek nodig.Show less
Binnen het huidige onderwijs wordt er steeds meer gefocust op autonomie, een basisbehoefte van de zelfdeterminatietheorie om de intrinsieke motivatie van leerlingen te kunnen verhogen (Ryan &...Show moreBinnen het huidige onderwijs wordt er steeds meer gefocust op autonomie, een basisbehoefte van de zelfdeterminatietheorie om de intrinsieke motivatie van leerlingen te kunnen verhogen (Ryan & Deci, 1985). Rekenen blijkt het vak te zijn waarbij deze intrinsieke motivatie het meest daalt gedurende de schoolperiode (Larkin & Jorgensen, 2016; Gottfried et al., 2007). Het is dan ook relevant om te onderzoeken of intrinsieke rekenmotivatie van basisschoolleerlingen samenhangt met de variabele autonomie. Ook van de variabelen leeftijd en sekse is de samenhang met intrinsieke motivatie onderzocht. Het onderzoek is bij leerlingen van groep 6, 7 en 8 (N = 41) van twee Leidse basisscholen afgenomen middels een online vragenlijst in Qualtrics. Deze vragenlijst betreft de door Meijer et al. (2008) aangepaste Nederlandse versie van de Intrinsic Motivation Inventory (IMI). De vragenlijst meet de motivatie van leerlingen met betrekking tot een specifiek schoolvak zoals rekenen. De IMI vragenlijst stelt vragen over verschillende subschalen, waaronder autonomie. De resultaten van het onderzoek tonen dat autonomie significant positief samenhangt met intrinsieke rekenmotivatie. Verder tonen de resultaten dat de leeftijd een niet-significante negatieve samenhang heeft met betrekking tot intrinsieke rekenmotivatie. Daarnaast tonen de resultaten dat voor zowel jongens als meisjes de samenhang tussen leeftijd in jaren en maanden en intrinsieke rekenmotivatie niet significant blijkt. In dit onderzoek is dus een significante positieve samenhang gevonden tussen de variabele autonomie en intrinsieke rekenmotivatie van leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 van de twee Leidse scholen.Show less