Er is onderzocht of de invoering van de WISCAT-pabo gepaard is gegaan met een afname in rekenangst onder pabostudenten (n = 155) en basisschoolleerkrachten (n = 207). Daarnaast is onderzocht of er...Show moreEr is onderzocht of de invoering van de WISCAT-pabo gepaard is gegaan met een afname in rekenangst onder pabostudenten (n = 155) en basisschoolleerkrachten (n = 207). Daarnaast is onderzocht of er een relatie bestaat tussen de hoeveelheid werkervaring van de leerkrachten en de mate waarin zij last hebben van rekenangst. Voor de dataverzameling werd gebruik gemaakt van een digitale vragenlijst waarbij onder andere vragen van de MAS (Betz, 1978) en AMAS (Hopko, Mahadevan, Bare, & Hunt, 2003) waren opgenomen. Resultaten geven aan dat de invoering van de WISCAT-pabo niet gepaard is gegaan met een afname van rekenangst onder leerkrachten (p = .972) en pabostudenten (p = .110) en er bestaat geen relatie tussen werkervaring en rekenangst (p = .424). De factoren WISCAT-pabo en werkervaring zorgen niet voor een afname in rekenangst. Aanbevelingen worden gedaan voor vervolgonderzoek. Verduidelijking is wenselijk naar wat de daling in aanmeldingen voor de pabo tussen 2005 en 2010 heeft veroorzaak (HBO-raad, 2014) en naar hoe rekenangstige pabostudenten de WISCAT-pabo ervaren. Longitudinaal onderzoek waarbij de rekenangst van de pabostudenten gekoppeld wordt aan hun prestaties op de WISCAT-pabo wordt aangeraden.Show less
Met ingang van het studiejaar 2006-2007 is er een verplichte en studiebindende rekentoets, de WISCAT-pabo, ingevoerd op pabo-opleidingen om de rekenvaardigheid van aankomende leerkrachten te...Show moreMet ingang van het studiejaar 2006-2007 is er een verplichte en studiebindende rekentoets, de WISCAT-pabo, ingevoerd op pabo-opleidingen om de rekenvaardigheid van aankomende leerkrachten te verbeteren. Het doel van dit onderzoek was om de mate van rekenangst van pabostudenten en leerkrachten na het maken van een rekentoets te bestuderen. Participanten werden benaderd via hogescholen, universiteiten, scholengemeenschappen, vakgroepen met betrekking tot leerkrachten en het persoonlijke netwerk van de onderzoeksgroep. Pabostudenten (n = 333) en leerkrachten uit het basisonderwijs (n = 209) hebben een digitale vragenlijst ingevuld waarin de mate van rekenangst gemeten werd door middel van de Mathematics Anxiety Scale, de Abbreviated Mathematics Anxiety Scale en een zelf ontwikkelde schaal over rekenen in non-academische situaties. Concluderend leidt het maken van een toets die naast verplicht ook studiebindend is niet tot een hogere mate van rekenangst bij pabostudenten en leerkrachten. Wel verklaart het maken van de WISCAT-pabo 1.4% van de variantie in de mate van rekenangst (p = .014) en verklaart de mate van rekenangst 16.8% van de variantie in het aantal benodigde pogingen om voor de WISCAT-pabo te slagen (p < .001). Goede rekenvaardigheid staat in verband met minder rekenangst. Daarom zou positieve aandacht voor rekenen positieve gevolgen kunnen hebben voor het slagingspercentage op de WISCAT-pabo en de rekenprestaties van leerlingen in het basisonderwijs.Show less