De samenhang tussen hulpverlening en de ontwikkeling van het kind of de ouder-kind relatie in de problematische opvoedingssituatie is in het onderhavige onderzoek middels statistische analyses...Show moreDe samenhang tussen hulpverlening en de ontwikkeling van het kind of de ouder-kind relatie in de problematische opvoedingssituatie is in het onderhavige onderzoek middels statistische analyses onderzocht. De informatie van 91 kinderen uit het PSI-G (Weterings & Van den Bergh, 2006) is onderzocht op samenhang tussen verschillende Siganelerinslijsten(SL). Van de ontvangen hulpverlening is de samenhang met de ontwikkeling van het kind en de ouder-kindrelatie is onderzocht in vijf deelvragen. Allereerst is de samenhang van de hulpverlening met het Ontwikkelingsverloop van het kind(SL3) onderzocht. Vervolgens de samenhang van de hulpverlening met de Geschiedenis van de relatieontwikkeling(SL7). Ten derde is de samenhang van de hulpverlening met de ouder-kind interactie onderzocht middels de aandachtsveldenijst(SL4). Om het perspectief dat ouder en kind op hun relatie hebben te vergelijken is ook de samenhang tussen ouder-kind interactie (SL4) en het relatiediagram(SL9) onderzocht. Alsmede de samenhang tussen de geschiedenis van de relatieontwikkeling(SL7) en het relatiediagram(SL9). Er is een statistisch verband tussen hulpverlening en ontwikkeling van het kind en de relatie ouder-kind. Deze is zichtbaar in de samenhang tussen de Geschiedenis van de Relatieontwikkeling(SL7) en de Hulpverlening(SL2). Daarnaast is ook duidelijk geworden dat de beleving van het ouderschap volgens de ouder en hoe nabij het kind zijn ouders ervaart statistisch met elkaar samenhangt. Gebleken is dat daar waar meer problemen zijn er regelmatig ook sprake is van meer hupverlening. Het lijkt echter dat de hulpverlening die er geboden wordt voornamelijk samenhangt met problemen bij of voor de ouder.Show less