Beyoncé is een gewone moeder. Toch is dit niet het beeld dat fans van haar hebben. Legende, Afro-Amerikaans, godin, de ultieme vrouw, moeder des moeders. Dat is de boodschap die ze uitdraagt. Dit...Show moreBeyoncé is een gewone moeder. Toch is dit niet het beeld dat fans van haar hebben. Legende, Afro-Amerikaans, godin, de ultieme vrouw, moeder des moeders. Dat is de boodschap die ze uitdraagt. Dit alles doet ze heel nauwkeurig. De kleding die Beyoncé draagt, het beeldmateriaal dat in de videoclips voorbij komt, gesproken teksten en de teksten van haar muziek; alles draagt daar aan bij. Soms zijn het kleine details, maar vaak laat de christelijke zangeres heel duidelijk de religieuze beeldtaal zien. Het meest duidelijke voorbeelden hiervan zijn de foto’s die Knowles-Carter op haar Instagram plaatste om aan te kondigen dat ze zwanger was en dat haar tweeling geboren was. Geknield en gesluierd zit de moeder voor een cartouche met bloemen. Later staat ze met de twee baby’s in haar armen. Een beeld dat vrijwel iedereen herkent als een mariaportret. In dit artikel wordt er onderzoek gedaan naar de tegenstrijdigheid van de uitspraak en de referenties naar religieuze kunst. Dit zal worden gedaan aan de hand van beeldanalyses van de Instagramfoto’s en schilderijenbit de vijftiende, zestiende en zeventiende eeuw. Na deze beeldanalyses zal er een verklaring worden gegeven voor de beeldtaal die wordt gebruikt in Beyoncé’s werk aan de hand van het werk van Judith Butler. Hierbij zullen de begrippen gender en performativity een grote rol spelen.Show less