Master thesis | Educatie in de Taal en cultuurwetenschappen: Engels (120 EC) (MA)
open access
This paper examines representations of trauma in Young Adult literature, mainly the so-called “problem novel”. These types of novels are becoming increasingly popular among youngsters. Though...Show moreThis paper examines representations of trauma in Young Adult literature, mainly the so-called “problem novel”. These types of novels are becoming increasingly popular among youngsters. Though teenagers enjoy them, parents frequently express their concerns about the age-appropriateness of the content and subject matter. By analysing the novels The Perks of Being a Wallflower by Stephen Chbosky, Thirteen Reasons Why by Jay Asher, and A Monster Calls by Patrick Ness, this study illustrates that these novels try to resemble trauma by means of stylistic features. These features include absence, repetition, indirection, and belatedness. The authors not only chose to incorporate these into their narratives, but also in their choice of lay-out, which allows for an increased immersion and engagement of the reader with the text.Show less
In dit onderzoek staat de volgende vraag centraal: kunnen Nederlandstalige versies van de MOCCA individuele verschillen in begrijpend lezen aantonen bij kinderen uit groep zes tot en met acht? Uit...Show moreIn dit onderzoek staat de volgende vraag centraal: kunnen Nederlandstalige versies van de MOCCA individuele verschillen in begrijpend lezen aantonen bij kinderen uit groep zes tot en met acht? Uit een steekproef van 119 proefpersonen is een sample genomen van 40 leerlingen uit groep zes tot en met acht, afkomstig van vier verschillende basisscholen. De MOCCA en de Think Aloud werden als instrumenten gebruikt om het leggen van verbanden tijdens het begrijpend lezen te meten. De CBM Maze werd gebruikt als maat voor het niveau van begrijpend lezen en de Read Aloud voor vloeiend lezen. Er is gevonden dat de MOCCA geen samenhang vertoonde met de Think Aloud. Ook konden de scores van de MOCCA niet worden voorspeld door het niveau van begrijpend lezen en kon de MOCCA geen leesstrategieën onderscheiden binnen de groep zwak begrijpende lezers. Op grond van de resultaten kan de MOCCA in Nederland dus niet gebruikt worden in het onderwijs om individuele verschillen tijdens het begrijpend lezen in kaart te brengen. Wel werd een zeer zwak verband gevonden tussen vloeiend lezen en de verbanden die leerlingen leggen bij de MOCCA: hoe zwakker een leerling is in vloeiend lezen, hoe minder causale verbanden deze leerling legt en hoe meer een leerling parafraseert. Dit ondersteunt de theorie dat er minder ruimte in het brein is voor hogerorde processen, zoals het leggen van verbanden, wanneer het vloeiend lezen minder geautomatiseerd is.Show less